300421 entfällt --- [Russia and Europe: Historical Legacies and Contemporary Political Attitudes] (S) (WiSe 2019/2020)

Inhalt, Kommentar

Europe has historically played a prominent role in the Russian national discourse. Throughout
different periods Russia and Europe were intimately connected by common cultural, historical
and political traditions but also divided, ironically, by common sentiments of repulsion,
suspicion and fear. Against this background, one of the driving forces behind transformation
of Russian foreign policy thinking has historically been anchored in the European context.
Today the European Union plays that role1. Contemporary Russian foreign policy attitudes
towards the European Union should be seen in light of ‘pre-existing’ views on Europe, and
that Russia-EU relations therefore, to a significant extent, also unfold under the weight of the
‘historical tradition’, which stands as a ‘reserve’, from which both actors draw concepts and
arguments for deployment in the present-day communication.
This course is designed to provide master students with a general overview of historical
background and legacy of Russia’s perceptions of Europe drawing on empirical as well as
theoretical literature. Thematic studies (of representative cases from XVIII, XIX and XX
centuries) will help to illustrate and explore various patterns, stages and dynamics of these
legacies. Against the background of different theoretical approaches students will form a
better analytical understanding of Russia’s contemporary images of the EU.
The following key questions will guide us throughout the course:
1. How have Russia’s foreign political images of Europe evolved over the course of its relations
with Europe?
2. What major historical stages, patterns and trends can be identified?
3. What various general contours or distinct features of “past within the present” identified in the
context of Russia’s interaction vis-à-vis the EU today?
4. How can the notions of change and continuity in foreign policy perceptions be theorized?

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

  • Keine gefunden

Keine Konkretisierungen vorhanden

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 2
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
WS2019_300421@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_182646606@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
2 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Dienstag, 29. Oktober 2019 
Letzte Änderung Zeiten:
Montag, 2. September 2019 
Letzte Änderung Räume:
Montag, 2. September 2019 
Art(en) / SWS
S / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Soziologie
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=182646606
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
182646606