300633 Reisen und Tourismus (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

Seit jeher machen sich Menschen auf Reisen, auf der Suche nach außergewöhnlichen Erfahrungen und Entdeckungen. Die Motivationen für das Reisen und Unterwegssein haben sich im Laufe der Zeit immer weiter ausdifferenziert und umfassen neben klassischen Bildungsreisen nun mehr auch work & travel Aufenthalte genauso wie die Suche nach Ablenkung, Selbstfindung, Erholung und Ausschweifung. Im letzten Jahrhundert ist der Tourismus zu einem Massenphänomen angewachsen, das kaum mehr ein Gebiet und die darin lebenden Menschen – in welcher Weise auch immer – unberührt lässt. Nach mehr als einem Jahr unfreiwilliger Immobilität aufgrund der Covid-19 Pandemie bietet dieser Kurs eine abwechslungsreiche Auseinandersetzung mit zeitlich begrenzten Aufenthalten an Orten außerhalb des eigenen Wohnortes, wie zum Beispiel Ethnotourismus, Pilgerfahrten, sanfter/nachhaltiger Tourismus, Massentourismus, Kreuzfahrten, Sextourismus, Dark Tourism/Thanatourism, medical tourism, Voluntourism & gap years, u.a. Studierende sind aufgefordert, die eigenständige Literarturrecherche zu trainieren und Gruppenpräsentationen zu erstellen. Teil des Kurses ist eine Exkursion zum Thema „Dark Tourism“ auf die Wewelsburg, bei der der touristische Umgang mit deutschen Weltkriegsverbrechen und deren museale Aufarbeitung reflektiert werden soll.

Bibliography

Literaturvorschläge
Berghoff, Hartmut (ed.). 2002. The Making of Modern Tourism. The Cultural History of the British Experience, 1600-2000, London: Palgrave.
Carruthers, A. and B Huynh-Beattie. 2011. Dark Tourism, Diasporic Memory and Disappeared History: The Contested Meaning of the Former Indochinese Refugee Camp at Pulau Galang, in Yuk Wah Chan (ed.) The Chinese/Vietnamese Diaspora: Revisiting the Boatpeople, Routledge, 147-160.
Friedl, Harald A. 2005. Die Vertretbarkeit von Ethnotourismus am Beispiel der Tuareg der Region Agadez, Republik Niger (Westafrika): Eine Evaluation aus Sicht der angewandten Tourismusethik. Graz.
Gmelch, Sharon and Adam Kaul. 2018. Tourists and Tourism: A Reader, Waveland Press.
Gosch, Stephen Spencer/Stearns, Peter N.. 2008. Premodern Travel in World History. New York: Routledge.
Kelner, Shaul. 2010. Tours that bind. Diaspora, Pilgrimage, and Israeli Birthright Tourism, New York: New York University Press.
Koshar, Rudy. 2000. German Travel Cultures. Oxford: Berg.
Pritchard, Annette, (ed.).2007. Tourism and Gender: Embodiment, Sensuality, and Experience, Wallingford: CABI.
Schlehe, Judith. 2003. Ethnologie des Tourismus: Zur Entgrenzung von Feldforschung und Reise. Peripherie 89 (23), 31-47.
Sharpley, Richard. 2018. Tourism, Tourists and Society. Taylor & Francis Ltd.
Urry, John. 1990. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London/Thousand Oaks/New Dehli.
Stone R. P.; Hartmann, R.; Seaton, T.; Sharpley, R. and L. White, L. (eds.) 2018. The Palgrave Handbook of Dark Tourism Studies, Palgrave.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14:00-16:00 X-E0-210 04.04.-15.07.2022
not on: 4/18/22 / 6/6/22

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-M25 Fachmodul Transnationalisierung, Migration und Entwicklung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

• Regelmäßige Teilnahme, Lektüre der Pflichttexte und aktive Beteiligung am Unterricht
• Einreichung von 7 Exzerpten (Pflichtlektüre)
• Erstellung einer Literaturliste mit wissenschaftlichen Texten zu einem Thema der Wahl
• Ausgestaltung einer thematischen Sitzung (Gruppen-/Einzelpräsentation)
• Teilnahme an der organisierten Exkursion oder eigenständiger Besuch der Wewelsburg
• Hausarbeit zu einem anderen Thema als das der Präsentation (15 Seiten) oder alternativ Exkursionsbericht (8 Seiten)

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2022_300633@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_250853130@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
23 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, November 15, 2021 
Last update times:
Thursday, February 17, 2022 
Last update rooms:
Thursday, February 17, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=250853130
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
250853130