220194 Theorieseminar Fachdidaktik Sachunterricht (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Historisches Denken lernen ist nicht alleiniges Anliegen des Geschichtsunterrichts, sondern soll und kann bereits im Sachunterricht der Grundschule angestoßen werden. Ausgehend vom Perspektivrahmen Sachunterricht werden in dem Seminar geschichtstheoretische wie -didaktische Grundbegriffe (z.B. Geschichtsbewusstsein, Narrativität, Geschichtskultur u.a.) und Unterrichtsprinzipien geklärt sowie immer wieder auf die historische Perspektive und das frühe historische Lernen bezogen.

Bibliography

• Becher, Andrea; Gläser, Eva; Pleitner, Berit (Hrsg.): Die historische Perspektive konkret (Begleitbände zum Perspektivrahmen Sachunterricht 2), Bad Heilbrunn 2016.
• Bergmann, Klaus (Hrsg.): Kinder entdecken Geschichte: Theorie und Praxis historischen Lernens in der Grundschule und im frühen Geschichtsunterricht, 2. Auflage, Schwalbach/Ts. 2005.
• Fenn, Monika (Hrsg.): Frühes historisches Lernen. Projekte und Perspektiven empirischer Forschung, Frankfurt/M. 2018.
• Schreiber, Waltraud (Hrsg.): Erste Begegnungen mit Geschichte. Grundlagen historischen Lernens, 2 Bde.. München und Neuried 1999.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 16-17:30 (s.t.) ONLINE   28.04.2023
weekly Fr 12-16 U2-147 23.06.2023
weekly Fr 10-16 T2-204 30.06.2023
one-time Sa 14-16 X-E0-214 01.07.2023
weekly Do 10-16 X-E1-200 20.07.2023
weekly Fr 10-16 X-E1-200 21.07.2023

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-SU12G Geschichtswissenschaft und ihre Didaktik im Sachunterricht Theorieseminar Fachdidaktik Study requirement
Student information
69-SU11_ver1 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Sachunterrichtsdidaktik aus gesellschaftswissenschaftlicher Fachperspektive: Theorie, Diagnose und Förderung Graded examination
Student information
69-SU13 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Sachunterrichtsdidaktik aus gesellschaftswissenschaftlicher Fachperspektive: Theorie, Diagnose und Förderung Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2023_220194@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_418378700@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Saturday, April 15, 2023 
Last update times:
Thursday, June 22, 2023 
Last update rooms:
Thursday, June 22, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=418378700
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
418378700