310055 Grundlagen des Marketings (V) (SoSe 2025)

Contents, comment

Die Vorlesung „Grundlagen des Marketings“ vermittelt wichtige Grundkenntnisse des Marketings und motiviert seine zentrale Funktion als Instrument einer markt- und kundenorientierten Unternehmensführung. Sie schafft ein Verständnis für die Notwendigkeit einer Konzentration auf Zielgruppen und macht deutlich, wie und warum ein professionelles Marketing der langfristigen Unternehmenssicherung dienen kann. Im Mittelpunkt steht die Vermittlung eines kompakten Überblicks über die Ziele und Strategien sowie Aufgaben und Instrumente („Marketing-Mix“) eines modernen Marketingmanagements. Ziel ist es, Studierenden ein fundiertes Verständnis für die Gestaltung marktorientierter Unternehmensstrategien zu vermitteln.

Gliederung der Vorlesung
1. Gegenstand und Grundbegriffe des Marketings
2. Marketingplanung und -strategie
3. Produktpolitik
4. Preispolitik
5. Kommunikationspolitik
6. Vertriebspolitik
Exkurs: Nachhaltigkeit im Marketing

Requirements for participation, required level

Erfolgreicher Abschluss des Moduls 31-M1 (Einführung in die Wirtschaftswissenschaften)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10:30-12 H4 10.04.-18.07.2025
not on: 5/1/25 / 5/29/25 / 6/19/25

Subject assignments

Module Course Requirements  
31-IndiErg-5 Marketing Grundlagen des Marketings Ungraded examination
Student information
31-M8 BWL II Grundlagen des Marketings Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    
Wirtschaftswissenschaften - Angebote für Erasmus / Incomings (Bachelor)    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 513
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2025_310055@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_507076842@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
512 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, November 18, 2024 
Last update times:
Wednesday, February 5, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, February 5, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 2
Department
Faculty of Business Administration and Economics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
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507076842