230542 Informelles Lernen: Umsetzung und Potenziale in der Musikpädagogik (Basis-Werkstatt (Musik) wiss./did.) (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

In der heutigen Bildungspolitik hat der Begriff „Kompetenz“ einen herausragenden Stellenwert. Eine beobachtbare Folge in den Fachdidaktiken ist die Erarbeitung strukturierter Lernwege, die in der Musik derzeit im „Aufbauenden Musikunterricht“ beispiellos umgesetzt werden. Bei diesem sinnvollen aber z.T. einseitigen Bestreben wird allerdings leicht übersehen, welche Chancen auch freiere, informelle Lernsituationen bieten können. Insbesondere in der „populären Musik“ haben solche autodidaktischen und meist gruppenorientierten Lernprozesse eine lange Tradition. Musiklernen ist hier ein selbstmotivierter und ganzheitlicher Prozess mit Erfolgen aber auch Umwegen, der unterschiedliche Inspiration, viel Ausprobieren und Peer-Feedback erfordert.

In dieser Basiswerkstatt werden informelle Lernvorgänge in der Musik aus verschiedenen Perspektiven der Musikdidaktik, Musikpraxis und den Bildungswissenschaften beleuchtet. Neben der wissenschaftlichen Lektüre steht dabei vor allem die eigene Erfahrung im Mittelpunkt. Daher werden informelle Lernwege auf Grundlage von Konzepten aus dem In- und Ausland gemeinsam beschritten.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
38-AeB Ästhetische Bildung Integrative Basiswerkstatt mit wissenschaftlichen und didaktischen Anteilen Student information
38-AeB_a Ästhetische Bildung Basis-Werkstatt Musik Study requirement
Student information
38-M5-M Projektmodul Künstlerische Praxis Basiswerkstatt mit wissenschaftlichen und didaktischen Anteilen Student information
38-M5-M_a Projektmodul Künstlerische Praxis Basiswerkstatt mit wissenschaftlichen und didaktischen Anteilen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2017_230542@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_89739182@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, February 10, 2021 
Last update times:
Friday, December 2, 2016 
Last update rooms:
Friday, December 2, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=89739182
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
89739182