360017 Der Heilige Geist. Sein Wesen und seine Bedeutung für das Glaubens-, Gottes- und Kirchenverständnis (S+V) (SoSe 2017)

Contents, comment

Weil der Heilige Geist und sein Wirken als schwer greifbar und nachvollziehbar gelten, soll eine Einführung in sein Wesen und Wirken erfolgen. Denn daraus ergibt sich die Einsicht in das Wesen des dreieinigen Gottes sowie in die vielfältigen Dimensionen des Glaubens und in das Verständnis des Menschseins. Zugleich erschließt das Wirken des Heiligen Geistes das Wesen der Gemeinschaft der Glaubenden (Kirche) und ihrer Weltverantwortung (Ethik). So eröffnet der Zugang zum Wesen und Wirken des Heiligen Geistes die zentralen Gesichtspunkte des Glaubens, weshalb ein für den Religionsunterricht grundlegender Einblick in die christlichen Glaubensinhalte und ihre aktuelle Bedeutung erfolgt.

Bibliography

G. Ebeling: Dogmatik des christlichen Glaubens, Bd. 3: Der Glaube an Gott den Vollender der Welt, Tübingen 1979; M. Haudel: Gotteslehre. Die Bedeutung der Trinitätslehre für Theologie, Kirche und Welt (UTB), Göttingen 2015 [Lehrbuch: grundlegend u. leicht verständlich]; M. Haudel: Die Selbsterschließung des dreieinigen Gottes. Grundlage eines ökumenischen Offenbarungs-, Gottes- und Kirchenverständnisses (= FSÖTh 110), Göttingen 2006; B.J. Hilberath: Pneumatologie, in: T. Schneider (Hg.): Handbuch der Dogmatik, Bd. 1, Düsseldorf 1992, S. 445-552; J. Moltmann: Der Geist des Lebens. Eine ganzheitliche Pneumatologie, München 1991; W. Pannenberg: Was ist der Mensch? Die Anthropologie der Gegenwart im Lichte der Theologie, Göttingen 81995.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-PM1 Christentum evangelischer Prägung Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-PM3 Religion als gesellschaftliches Phänomen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Evangelische Theologie / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) ST Ia; KG Ia   2  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Studieren ab 50    

No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 27
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2017_360017@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_90246642@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, December 13, 2016 
Last update times:
Friday, April 7, 2017 
Last update rooms:
Friday, April 7, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S+V / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=90246642
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
90246642