300267 Latente Variablenmodelle: Die Messung nicht beobachtbarer Konstrukte (BS) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

In den Sozialwissenschaften und der Soziologie gibt es viele Konstrukte (bspw. Einstellungen, Werte, etc.), die anders als beispielsweise die Größe oder das Gewicht einer Person nicht direkt durch eine einzelne Frage oder mit Hilfe eines Messgerätes zu erfassen sind. Um diese Konstrukte dennoch für eine Analyse messbar zu machen, können sie mit Hilfe latenter Variablen in latenten Variablenmodellen operationalisiert werden. Diese Lehrveranstaltung wird sich mit einigen jener latenten Variablenmodelle beschäftigen. So werden in einem ersten Teil der Lehrveranstaltung explorative sowie konfirmatorische Faktorenanalysen behandelt. Im zweiten Teil der Lehrveranstaltung wird je nach Bedürfnis der Teilnehmer*innen die Beschäftigung mit einer der beiden folgenden Optionen angeboten:
a) Vertiefende Auseinandersetzung mit den zuvor behandelten Faktorenanalysen und ihren Unterschieden (bspw. Faktorenanalysen mit kategorialen Indikatoren; Hauptkomponentenanalyse vs. Explorative Faktorenanalyse, etc.)
b) Beschäftigung mit anderen latenten Variablenmodellen (bspw. Item-Response-Theorie, Latente Klassenanalyse)

Requirements for participation, required level

Statistik- und Stata-Kenntnisse, wie sie im Rahmen der Bachelor-Ausbildung und der Einführungsvorlesung im Master-Studiengang erworben werden können, sind vorteilhaft. Mit Statistik-Kenntnissen ist hier vor allem ein konzeptuelles Verständnis über Kovarianzen/Korrelationen sowie über lineare Regressionsanalysen gemeint.

Bibliography

Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2. Auflage). Methodology in the Social Sciences. New York, London: The Guilford Press.

Fabrigar, L. R., & Wegener, D. T. (2012). Exploratory factor analysis. Understanding statistics. Oxford, New York: Oxford Univ. Press.

Moosbrugger, H., & Schermelleh-Engel, K. (2012). Exploratorische (EFA) und Konfirmatorische Faktorenanalyse (CFA). In H. Moosbrugger & A. Kelava (Hrsg.), Springer-Lehrbuch. Testtheorie und Fragebogenkonstruktion (2. Auflage, S. 325–343). Berlin u.a.: Springer. doi:10.1007/978-3-642-20072-4_13

Schmitt, T. A. (2011). Current methodological considerations in exploratory and confirmatory factor analysis. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 304–321. doi:10.1177/0734282911406653

Wolff, H.-G., & Bacher, J. (2010). Hauptkomponentenanalyse und explorative Faktorenanalyse. In C. Wolf & H. Best (Hrsg.), Handbuch der sozialwissenschaftlichen Datenanalyse (S. 333–365). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi:10.1007/978-3-531-92038-2_15

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2016_300267@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_60091935@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, October 17, 2016 
Last update times:
Wednesday, September 7, 2016 
Last update rooms:
Wednesday, September 7, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=60091935
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
60091935