250278 Einführung in die quantitativen Forschungsmethoden (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

Das Seminar bietet eine grundlegende Einführung in die quantitativen Forschungsmethoden. Ziel ist es, die wesentlichen Schritte zur Durchführung empirischer Studien in der Erziehungswissenschaft zu vermitteln, von der theoretischen Fundierung bis zur statistischen Auswertung der Daten.

Die ersten Einheiten behandeln die Grundlagen der empirischen Sozial- und Bildungsforschung, wissenschaftstheoretische Überlegungen sowie messtheoretische Konzepte und Skalenniveaus. Darauf aufbauend lernen die Studierenden die Stichprobentheorie und Methoden der Datenerhebung und Datenanalyse kennen, einschließlich der Darstellung und Interpretation von Häufigkeiten und Verteilungen.

Ein besonderer Fokus liegt auf der Einführung in das Statistikprogramm R, um praktische Fähigkeiten in der Datenanalyse zu erwerben. Weitere Einheiten widmen sich der Beschreibung von Daten mittels statistischer Kennwerte wie Mittelwert, Varianz und Standardabweichung sowie der Formulierung und Überprüfung von Hypothesen, einschließlich Signifikanztests und Tabellenanalysen. Zum Abschluss des Seminars werden Korrelation und Prädiktion sowie Methoden der Unterschiedsprüfung, wie der T-Test, behandelt.

Vorkenntnisse in Statistik sind nicht erforderlich. Eine Literaturliste wird zu Beginn des Seminars bereitgestellt. Der Leistungsnachweis erfolgt durch die aktive Teilnahme an den Seminarsitzungen und die erfolgreiche Erledigung von Übungsaufgaben. Eine Prüfungsleistung kann in Form einer Klausur abgelegt werden.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 U2-228 15.10.2024-28.01.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE3_a Forschungsmethodenmodul E2: Einführung in die quantitativen Forschungsmethoden Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2024_250278@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_476472847@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Saturday, June 8, 2024 
Last update times:
Monday, July 22, 2024 
Last update rooms:
Monday, July 22, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=476472847
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
476472847