250123 Familienleitbilder und Doing Family (S) (WiSe 2023/2024)

Short comment

MA EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Familie ist ein zentraler Fokus von Beratung und wesentlicher Bestandteil der Arbeit von pädagogischen Fachkräften in den unterschiedlichsten Feldern Sozialer Arbeit. Hierzu sind grundlegende Kenntnisse über die ‚Black Box Familie‘ bedeutsam. Vor dem Hintergrund gesellschaftlicher Pluralisierungs-, Diversifizierungs- und Entstrukturierungsprozesse lässt sich Familie als Herstellungs- und Inszenierungsleistung im Sinne eines „Doing Family“ (Jurczyk et al. 2014; Jurczyk 2020) konzeptualisieren. Diese Veränderungsprozesse gehen mit sich wandelnden Vorstellungen darüber einher, was Familie ist, welche gesellschaftlichen Funktionen sie übernehmen kann und soll und wie ein familiäres Zusammenleben zu gestalten ist. Mit dem Sprechen über und der Arbeit mit Familien sind in pädagogischen Kontexten immer auch normative Vorstellungen verbunden. Diese Vorstellungen beeinflussen auch, wie pädagogische Fachkräfte auf Adressat*innenfamilien zugehen und familiäre Lebenslagen einordnen und bewerten. Neben eigenen familiären Erfahrungen ist davon auszugehen, dass Familienleitbilder zudem von Zuschreibungen geprägt sind, die mit bestimmten sozialen Kategorisierungen z.B. aufgrund von Milieu, Herkunft, geschlechtlicher Positionierung und Religion in Verbindung stehen. Ziel dieses Seminares ist es daher, Familienleitbilder pädagogischer Fachkräfte zu rekonstruieren und diese auch vor dem Hintergrund eigener biografischer Erfahrungen zu reflektieren.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 23/24

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A3 Adressat_innen und Institutionen Sozialer Arbeit und Beratung E2: Adressat_innen, Adressat_innen-bilder und Institutionen in der Beratung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E2: Beratung Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information
38-M3-KV Kulturelle und Ästhetische Bildung Perspektiven Kultureller Bildung Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Promotion Wahl  
Geschlechterforschung in der Lehre    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2023_250123@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_424906145@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
36 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, July 17, 2023 
Last update times:
Thursday, August 3, 2023 
Last update rooms:
Thursday, August 3, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=424906145
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
424906145