250017 Pädagogik und Unterdrückung? Pädagogische Herausforderungen des Globalen Südens (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Erst einmal herzlichen Dank für Dein/Ihr Interesse an dem Seminar und seinen Inhalten.

Wir beginnen jede LV um 8:45 Uhr und arbeiten gemeinsam bis etwa 9:45. So hat jede und jeder noch etwas Zeit zum Frühstücken und zum Austausch mit anderen Teilnehmenden

Zum Inhalt:

Das Seminar wendet sich insbesondere an Studierende die sich für Schulen im sogenannten "Globalen Süden" also in Ländern mit sozialen, politischen, wirtschaftlichen und auch militärischen Herausforderungen, interessieren. Es soll dazu anregen sich mit dem pädagogischem Zugang von Paolo Freire (Brasilien 1921-1997, Erziehungswissenschaftler, Politiker, Philosoph) auseinanderzusetzen. Im Zentrum steht sein Werk rund um die "método de alfabetização de adultos" (Methode der Alphabetisierung Erwachsener), welche einige Erzehungswissenschaftler*innen später auch auf Schule übertragen haben.

Die Frage ist, unter welchen pädagogischen Herausforderungen Kinder, Jugendliche und Erwachsene eine Bildung ernst nehmen, sich dafür entscheiden und auch lernen wollen? Und, warum dies immer auch ein Prozess von Emanzipation - aus schwierigen Verhältnissen heraus - darstellt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Bibliography

Freire, Paulo, (1973). Pädagogik der Unterdrückten. Reinbek: Rowohlt.
Rancière, Jacques (2018) Der Unwissende Lehrmeister. Wien: Passagen Verlag.
Allen, Ansgar (2014). Benign Violence: Education in and beyond the Age of Reason. London: Palgrave Macmillan.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E1: Organisations- und Schultheorie Study requirement
Student information
25-BiWi15_a Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E2: Organisation und Schulentwicklung Study requirement
Graded examination
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP2 Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E1: Institutionalisierung von Bildung/Erziehung Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-UFP2_a Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E1: Institutionalisierung von Bildung/Erziehung Study requirement
Graded examination
Student information
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information
38-M3-KV Kulturelle und Ästhetische Bildung Kulturelle Bildung - Diversität - Ungleichheit Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
38-M3-KV_a Kulturelle und Ästhetische Bildung Kulturelle Bildung - Diversität - Ungleichheit Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Promotion Wahl  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 56
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2023_250017@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_423660463@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
56 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 12
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 15, 2023 
Last update times:
Monday, July 31, 2023 
Last update rooms:
Monday, July 31, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=423660463
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
423660463