250425 Bildungsgerechtigkeit – theoretische, empirische und reflexive Zugänge (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

In diesem Seminar werden Fragen der Bildungs(un)gerechtigkeit im Kontext Schule aus theoretischer und aus empirischer Perspektive beleuchtet. Im Fokus stehen dabei explizit nicht Bildungswegentscheidungen an Bildungsübergängen sondern die Problematik der Reproduktion und Produktion von Bildungsungerechtigkeit in der und durch die Bildungsinstitution Schule.
Ausgehend von verschiedenen theoretischen Ansätzen wird die Frage aufgeworfen, wie Bildungs(un)gerechtigkeit gedacht werden kann. Das erfordert die Bereitschaft, sich auch mit dem eigenen Verständnis von Bildungsgerechtigkeit kritisch und reflektiert auseinander zu setzen und ebenso die Bereitschaft, eigenes Lehrerhandeln (z.B. im Praktikum) sowie eigene Prioritäten kritisch-reflexiv zu hinterfragen.
Ausgewählte empirische Studien zum Thema werden besprochen und hinsichtlich ihrer Grenzen kritisch reflektiert und diskutiert. Dabei werden unterschiedliche Bildungsbenachteiligungen in den Fokus gerückt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg2_a IndiErg: Differenz und Heterogenität E1: Heterogene Lebenslagen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Heterogene Lebenslagen oder Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE6 Heterogene Lebenslagen E2: Konzepte institutionellen und organisatorischen Handelns Study requirement
Student information
25-BiWi12 Differenz und Heterogenität (Grundschule) E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BiWi6_a Differenz und Heterogenität E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information
25-BiWi6_a-ISP Differenz und Heterogenität E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information
25-FS-BE6 Heterogene Lebenslagen E2: Konzepte institutionellen und organisatorischen Handelns Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP-P4 Individuelle Profilbildung: Differenz, Heterogenität und Inklusion E1: Heterogene Lebenslagen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2022_250425@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_363419223@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Saturday, September 17, 2022 
Last update times:
Monday, October 17, 2022 
Last update rooms:
Monday, October 17, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=363419223
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
363419223