300095 Mischverteilungsmodelle (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Statistische Modelle für Längsschnittdaten können verschiedene Ebenen der Datenanalyse unterscheiden, verschiedene Arten von gemessenen Variablen (dichotom, ordinal, kontinuierlich) analysieren, als auch Modelltypen vereinigen, die sonst unter anderen Bezeichnungen bekannt geworden sind (z.B. latent class models,
structural equation models). Wachstumsmodelle (growth curve models) können interindividuelle und intraindividuelle Entwicklungen und Verläufe im Längsschnitt modellieren, wobei von einer homogenen Stichprobe ausgegangen wird. Mischverteilungsmodelle (growth mixture models) berücksichtigen Heterogenität in den Entwicklungsverläufen und kombinieren das Modell der latenten Klassenanalyse mit dem Strukturgleichungsansatz.
Grundlage der Lehrveranstaltung werden die Lehrbücher von Duncan et al. (2006), Geiser (2010, 2013), Preacher et al. (2008) und Reinecke (2005, 2012) sein. Die Beispiele zum Buch von Reinecke (2012) stehen unter STUD.IP
oder http://www.sozialwissenschaftliche-forschungsmethoden.de.
Modellschätzungen können mit dem Programm Mplus (http://www.statmodel.com) vorgenommen werden.
Die Handhabung der Modelle und den eigenen Beispielen erfordern Kenntnisse im Umgang mit dem Programm Mplus, die im Seminar nicht vorausgesetzt werden.
Beispiele können auf eigenen, mitgebrachten Notebooks berechnet werden.

Literatur:

Boers, K., Seddig, D. & Reinecke, J. (2009). Sozialstrukturelle Bedingungen und Delinquenz im Verlauf des Jugendalters. Analysen mit einem kombinierten Markov- und Wachstumsmodell. Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform, 92 (2/3), 267-288.

Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent Curve Models: A Structural Equation Perspective. New Jersey: Wiley.
Byrne, B. (2012). Structural Equation Modeling with Mplus. New York: Taylor & Francis.

Christ, O. & Schlüter, E. (2012). Strukturgleichungsmodelle mit Mplus. München: Oldenbourg.

Duncan, T. E., Duncan, S. C., Strycker, L. A., Li, F., & Alpert, A. (2006). An Introduction to Latent Variable Growth Curve Modeling: Concepts, Issues, and Applications. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Geiser, C. (2011). Datenanalyse mit Mplus. Eine anwendungsorientierte Einführung. Wiesbaden: VS-Verlag.

Geiser, C. (2013). Data Analysis with Mplus. New York: Guilford Press.

Ghisletta, P. & McArdle, J. J. (2001). Latent Growth Curve Analyses of the Development of Height. Structural Equation Modeling, 8, 531-555.

Hox, J. J. (2010). Multilevel Analysis. Techniques and Applications(2nd. ed.). New York: Taylor & Francis.

Hoyle, R. H. (Ed.) (2012). Handbook of Structural Equation Modeling. New York: Guilford Press.

Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. (3rd. ed.). New York: Guilford Press.

Kreuther, F. & Muthén, B. O. (2008). Analyzing Criminal Trajectory Pro�les: Bridging Multilevel and Group-based
Approaches Using Growth Mixture Modeling. Journal of Quantitative Criminology, 24, 1-31.

Li, F., Duncan, T. E., Duncan, S. C., & Acock, A. (2001). Latent Growth Modeling of Longitudinal Data: A Finite Growth Mixture Modeling Approach. Structural Equation Modeling, 8, 493-530.

Mariotti, L. & Reinecke, J. (2010). Wachstums- und Mischverteilungsmodelle unter Berücksichtigung unbeobachteter
Heterogenität. In: Sozialwissenschaftliche Forschungsdokumentationen 21. Münster: ISF e.V..

McLachlan, G. & Peel, D. (2000). Finite Mixture Models. New York: Wiley.

Moskowitz, D. S. & Hershberger, S. L. (2002) (Eds.). Modeling Intraindividual Variability with Repeated Measures Data: Methods and Applications. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Mulaik, S. A. (2009). Linear causal modeling with structural equations. New York: Champman & Hall.

Muthén, B. O. (2004). Latent Variable Analysis: Growth Mixture Modeling and Related Techniques for Longitudinal Data. In: D. Kaplan (Ed.). Handbook of Quantitative Methodology for the Social Sciences (pp. 345-368). Newbury Park: Sage.

Nagin, D. (2005). Group-Based Modeling of Development. Harvard: Harvard Univ. Press.

Preacher, K. (2008). Latent Growth Curve Modeling. Los Angeles: Sage.

Raykov, T. & Marcoulides, G.A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Reinecke, J. (2005). Strukturgleichungsmodelle in den Sozialwissenschaften. München: Oldenbourg.

Reinecke, J. (2012). Wachstumsmodelle. München: Rainer Hampp.

Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A Beginners Guide to Structural Equation Modeling. New York: Taylor & Francis.

Requirements for participation, required level

Ausreichende Kenntnisse mit den Statistikprogrammpaketen STATA oder SPSS (insbesondere Kenntnisse über Syntax- und System�les) sollten vorhanden sein.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 L3-108 09.04.-16.07.2013
not on: 5/21/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Bielefeld Graduate School In History And Sociology / Promotion Theory and Methods Classes    
Soziologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) Modul 5.2 Wahl 3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Statistische Wissenschaften / Master (Enrollment until SoSe 2014) SW6   2. 3. 3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2013_300095@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29226673@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, February 20, 2013 
Last update rooms:
Wednesday, February 20, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29226673
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29226673