220119 Geschichte hören – Sound als Thema und Methode im Unterricht (PFD) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Fast müsste man meinen, das Thema sei irrelevant. Der Geschichtsunterricht ist weitgehend auf geschriebene, gelesene Texte fixiert. Schulbuch und Hefter sind die gängigsten Medien. Die Auseinandersetzung mit und über Musik oder Geräusche überhaupt findet nicht statt.
Dabei ist Hören eine grundlegende Art, Welt wahrzunehmen, damit auch Sinn zu erzeugen und zu verändern und somit eine elementare Möglichkeit, sich mit Vergangenheit und mit mit Geschichte zu beschäftigen.
Das Seminar soll einen Einstieg bieten, einen Anfang machen, sich das Hören für den Geschichtsunterricht zu erschließen.
An diesem Beispiel sollen verschiedenste Aspekte von Unterrichtsplanung exemplarisch erschlossen, diskutiert und erprobt werden.

Bibliography

Paul, Gerhard/Schock, Ralph: Sound des Jahrhunderts. Geräusche, Töne, Stimmen – 1889 bis heute, Bonn 2013.
Morat, Daniel / Ziemer, Hansjacob (Hrsg.): Handbuch Sound: Geschichte - Begriffe - Ansätze, Stuttgart 2018.
Barricelli, Michele / Lücke, Martin (Hrsg.): Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, 2 Bde., Schwalbach 2012.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 16-18 U2-119 07.10.2019-31.01.2020
not on: 12/24/19 / 12/31/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2019_220119@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_176264893@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 22, 2019 
Last update times:
Thursday, August 29, 2019 
Last update rooms:
Thursday, August 29, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
practical seminar in teaching methodology didactics (PFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=176264893
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
176264893