220098 Die Weimarer Republik - Alles Krise, oder was? (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Die Auseinandersetzung mit der Weimarer Republik gehört zu den obligatorischen Inhalten der Sekundarstufe II, in der Sekundarstufe I wird sie eher vernachlässigt. Dabei begegnet sie uns häufig als Krisengeschichte, deren "Geburtsfehler" zum Scheitern führen mussten oder deren Ende in der nationalsozialistischen Diktatur alles überdeckt.
Vor diesem Hintergrund soll im Seminar die Frage diskutiert werden, wie man "Weimar" im Unterricht behandeln kann - auch und gerade weil die Weimarer Republik in den Gedenkjahren 2018/2019 geschichtskulturell präsent wie selten ist. Zunächst sollen daher grundlegende Texte diskutiert werden, bevor dann unterschiedliche Aspekte (beispielsweise literarische Texte (z.B. Fallada) oder filmische Annäherungen (z.B. Babylon Berlin) oder auch Graphic Novels) auf ihre unterrichtliche Eignung hin untersucht werden. In einem weiteren Schritt gilt es, eigene Unterrichtsvorhaben zu entwickeln, diese zu präsentieren und zu diskutieren.

Requirements for participation, required level

Grundlegende Kenntnisse zur Geschichte der Weimarer Republik.

Bibliography

Folgen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Fachdidaktische Orientierung Study requirement
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Praxisseminar Fachdidaktik Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Regelmäßige und vorbereitete, aktive Teilnahme am Seminar. Die Bereitschaft zur eigenständigen Lektüre von Texten und zur Übernahme eines Themas als "Experte/Expertin" sowie die Entwicklung und Präsentation von Ideen für Unterrichtsvorhaben wird vorausgesetzt.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2019_220098@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_156529447@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
17 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, April 14, 2019 
Last update times:
Friday, February 15, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 15, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=156529447
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
156529447