250433 Geschichte und Entwicklung des personzentrierten Ansatzes. Eine Kritische Würdigung (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Das Seminar behandelt einführend die zentralen Grundlagen des personzentrierten Ansatzes nach Carl R. Rogers sowie dessen Entwicklung im Kontext pädagogischer Beratung. Die theoretischen Grundlagen werden durch Praxiseinblicke -z.B. in Form verfilmter Beratungen- ergänzt und vertieft.
Im Sinne einer kritischen Würdigung wird darüber hinaus zum einen die Bedeutung des Ansatzes für die pädagogische Beratung im Hinblick auf das Menschenbild, die Gesprächsführung und den Umgang mit Gefühlen thematisiert. Zum anderen werden die Gleichsetzung von Therapie und Beratung sowie die Reduktion des Ansatzes auf Techniken der Gesprächsführung im Sinne einer `trivialisierten Therapie´ und Psychotechnik kritisch hinterfragt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg1_a IndiErg: Organisation, Qualität und Beratung E1: Beratung und Organisationsentwicklung Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Beratung und Organisationsentwicklung oder Professionelles Handeln und Qualität Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E1: (Pädagogische) Diagnose und Beratung Study requirement
Student information
25-UFP-P1 Individuelle Profilbildung: Organisation, Qualität, Beratung E1: Beratung und Organisationsentwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2018_250433@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_141800938@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, September 26, 2018 
Last update times:
Friday, August 31, 2018 
Last update rooms:
Friday, August 31, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=141800938
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
141800938