250108 Frühförderung und Elternpartizipation (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Welche präventiven Maßnahmen können im Sinne der Frühförderung zur Vorbeugung der Entstehung von umfangreicheren Lernbeeinträchtigungen ergriffen werden? Welche Konzepte, Modelle und Programme gibt es? Und wie können diese im Hinblick auf Inklusions- und Exlusionsprozesse bewertet werden?

Unter Berücksichtigung heterogener Lebenslagen werden in diesem Seminar Konzepte der Frühförderung unter der Perspektive der Stärkung und Unterstützung von Kindern im Sinne der Resilienzförderung bearbeitet. Dabei geht es um den pädagogischen Umgang mit Gleichheit und Ungleichheit im Kontext von Sozialisations-, Erziehungs- und Bildungsprozessen vor allem in schulischen, aber auch in außerschulischen Institutionen und Organisationen insbesondere im Übergang von der Kindertagesstätte in die Schule. In diesem Zusammenhang werden zudem zentrale Aspekte der Elternpartizipation bearbeitet.

Nach Abschluss des Seminars kennen die Studierenden

- Konzepte der Resilienz und Salutogenese und können Risiko- und Schutzfaktoren für eine gesunde und erfolgreiche Entwicklung exemplarisch bestimmen
- Theorien und Handlungskonzepte zur Prävention und Intervention bei Lern- und Entwicklungsschwierigkeiten im Vor- und Schulalter und zur Förderung schulischen Lernens unter besonderer Berücksichtigung von Kindern und Jugendlichen mit sozialen Benachteiligungen und unter Migrationsbedingungen
- Hilfesysteme, Modelle und Programme der gezielten Unterstützung sozial benachteiligter Kinder und Jugendlicher bei Bewältigung von Übergängen im Bildungssystem.

Requirements for participation, required level

Abschluss des Moduls "Grundfragen der Sonderpädagogik und der inklusiven Pädagogik"

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP2 Differenz und Heterogenität (ISP) E2: Frühförderung und Elternpartizipation Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2018_250108@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_119463833@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 28, 2017 
Last update times:
Wednesday, April 18, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, April 18, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=119463833
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
119463833