360024 Faith Development - Perspektiven für die Praxis von Religionsunterricht und Psychotherapie (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Religionsunterricht, wenn dieser eine seelsorgerliche Dimension entfaltet, Seelsorge und Beratung an der Schule (auch mit dem Anliegen der Gewaltprävention) und nicht zuletzt die Psychotherapie sind auf Kompetenzen zur Wahrnehmung des Innenlebens von Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen angewiesen. Mit den in der Bindungsforschung und der Psychoanalyse entwickelten Konzepten Attachment und Mentalisierung wird die Entwicklung von Innenleben und dessen Wahrnehmung im Beziehungsgeschehen verankert. Die Aufnahme solcher Konstrukte in die Modelle religiöser Entwicklung bedeutet eine Erweiterung der kognitiv-strukturellen Engführung. Davon abgeleitete Interventionsmethoden eröffnen neue Perspektiven für die Praxis. Ausgehend von dieser konzeptionellen Horizonterweiterung werden neue Perspektiven für die Praxis in Schule, Seelsorge und Therapie diskutiert und an Fallbeispielen konkretisiert.

Bibliography

Holmes, J. (2012) Sichere Bindung und Psychodynamische Therapie. Stuttgart: Klett-Cotta.

Twemlow, S., Fonagy, P., Gies, M., Evans, R., &Ewbank, R. (2001). Creating a Peaceful School Learning Environment: A controlled study of an elementary school intervention to reduce violence. American Journal of Psychiatry, 158, 808–810.

Twemlow, S. W. & Fonagy, P. (2009) Vom gewalterfüllten sozialen System zum mentalisierenden System: Ein Experiment in Schulen. In Allen, J.G. & Fonagy, P. (2009) Mentalisierungsgestützte Therapie. Stuttgart: Klett-Cotta.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 E01-108 10.10.2012-30.01.2013
not on: 12/26/12 / 1/2/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-PM4 Subjektive Religion Seminar 1 Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Evangelische Theologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach PT/RP II/1a; PT/RP II/1b; PT/RP II/2a; PT/RP II/2b   3  
Evangelische Theologie / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) PT/RP II/1a; PT/RP II/1b; PT/RP II/2a; PT/RP II/2b   3  
Psychologie (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach Individuelle Ergänzung    
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2012_360024@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32983958@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, July 6, 2012 
Last update rooms:
Friday, July 6, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32983958
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32983958