250313 Heterogenität in der Schule als Hindernis oder als Chance am Beispiel geistiger Behinderung (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Im Kontext von integrativer und inklusiver Unterrichtsgestaltung gewinnt die Diskussion über den Umgang mit Vielfalt und Heterogenität der Schüler stetig an Bedeutung. Im Mittelpunkt dieses Seminars steht die Frage, ob Heterogenität in der Schule als Hindernis oder als Chance zu begreifen ist. Im Anschluss an einen Überblick über mögliche Differenzlinien richtet sich der Fokus exemplarisch auf Kinder mit sog. geistiger Behinderung in der Schule. Dabei wird der gesellschaftliche Umgang damit in den Blick genommen. Die Auseinandersetzung mit Unkenntnis, Vorurteilen und Ängsten in der Gesellschaft wird thematisiert.
Schließlich werden die Konsequenzen für die Unterrichtsgestaltung beleuchtet und diskutiert.
Im Seminar soll Raum entstehen für den Austausch und die Auseinandersetzung mit eigenen Erfahrungen und Sichtweisen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi12 Differenz und Heterogenität (Grundschule) E1: Heterogene und differenzbedingte Lebenswelten Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BiWi6 Differenz und Heterogenität E1: Heterogene und differenzbedingte Lebenswelten Study requirement
Student information
25-ISP2 Differenz und Heterogenität (ISP) E1: Aufwachsen unter erschwerten Bedingungen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.1.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 38
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2015_250313@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59703799@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, August 20, 2015 
Last update rooms:
Thursday, August 20, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59703799
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59703799