Warum eroberte England Indien und nicht umgekehrt? Dieses Seminar thematisiert Indiens Gang in die Moderne. Wir beschäftigen uns mit den sozio-ökonomischen, techno-wissenschaftlichen, militärischen, politischen und institutionellen Entwicklungen Südasiens zwischen dem 17. und 19. Jahrhundert und vergleichen diese mit den Dynamiken Europas. Dies soll dabei helfen, besser zu verstehen warum die industrielle Revolution zuerst in England und nicht in fortgeschrittenen Regionen Indiens stattfand und Westeuropa im 19. Jahrhundert eine globale Hegemonialstellung einnehmen konnte.
Prasannan Parthasarathi, Why Europe Grew Rich and Asia Did Not: Global Economic Divergence, 1600–1850, Cambridge 2011; Roman Studer, The Great Divergence Reconsidered Europe, India, and the Rise to Global Economic Power, Cambridge 2015; Kaveh Yazdani, India, Modernity and the Great Divergence: Mysore and Gujarat (17th to 19th C.), Brill 2017.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
22-3.1 Hauptmodul Vormoderne
3.1.3 |
Seminar Vormoderne | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.1.3 |
Seminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: