250333 Diagnostik und Förderung mit dem Schwerpunkt Schreiben (S) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

Im Seminar werden zunächst allgemeine Konzepte der Lern-, Leistungs- und Entwicklungsbeobachtung vorgestellt, wobei der Zusammenhang zwischen Diagnostik und Förderung zentral ist und dem Feedback eine wichtige Rolle zukommt. Im Fokus steht anschließend das Handlungsfeld Schreiben. Kompetentes Schreiben ist eine Schlüsselkompetenz des 21. Jahrhunderts, die nicht nur langfristig zur gesellschaftlichen Partizipation befähigt, sondern für schulischen Erfolg im Allgemeinen von zentraler Bedeutung ist. Das Verfassen von Texten ist nicht nur im Fach Deutsch relevant. Gerade in sog. schriftlichen Fächern sind Lernende mit geringer Textproduktionskompetenz benachteiligt. Nationale wie internationale Studien zeigen, dass das Schreiben vielen Schüler*innen Probleme bereitet. Formatives Feedback durch die Lehrkraft oder – in angeleiteter Form – durch die Peers gilt als zentrales Element in der Entwicklung prozessorientierten Schreibens und spielt im Rahmen des Seminars eine zentrale Rolle.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12   16.10.2025-06.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi-BPSt-ISP Berufsfeldbezogene Praxisstudie Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information
25-BiWi11-G Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information
25-BiWi4_a Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 77
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2025_250333@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_567206973@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
77 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 11, 2025 
Last update times:
Wednesday, June 11, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, June 11, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=567206973
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
567206973