230575 Mehrsprachigkeit im Fremdsprachenunterricht (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

- (Individuelle) Mehrsprachigkeit bezieht sich auf den Gebrauch von mehreren Sprachen durch einzelne Personen (Roelcke 2022).
- Mehrschriftigkeit umfasst die Fähigkeit, in zwei (oder mehreren) Sprachen auch schriftlich kommunizieren zu können (Riehl 2018).
- Translanguaging bezeichnet u.a. eine Kommunikation, bei der die Teilnehmer*innen ihre individuell unterschiedlichen sprachlichen Ressourcen nutzen, um gemeinsame Ziele zu erreichen (García/Wei 2014).

Kern der drei Begriffe stellt das Zusammenspiel von mehreren Sprachen bzw. die Integration von vielfältigen sprachlichen Ressourcen dar. Nach einer tiefgründigen Auseinandersetzung mit den Begriffen fokussiert das Seminar verschiedene Ansätze der Mehrsprachigkeitsdidaktik sowie die Frage, ob bzw. wie diese einen Zugang zum Fremdsprachenunterricht finden können.

Requirements for participation, required level

Das Lesen von Fachtexten zur Sitzungsvorbereitung wird vorausgesetzt.

Bibliography

García, Ofelia; Wei, Li (2014): Translanguaging: Language, bilingualism and education. London: Palgrave Macmillan.
Riehl, Claudia Maria (2018): Mehrschriftlichkeit. In: Harr, Anne-Katharina; Liedke, Martina; Riehl, Claudia Maria (Hrsg.): Deutsch als Zweitsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 209-236.
Rölcke, Thorsten (2022): Viel- und Mehrsprachigkeit. In: Földes, Csaba; Roelcke, Thorsten (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit. Berlin [u.a.]: De Gruyter, 3-27.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 X-E0-209 08.04.-19.07.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2024_230575@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_446826777@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
26 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 29, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=446826777
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
446826777