250290 Wohlberatenheit und Mündigkeit als normative Leitideen von Beratung (S) (WiSe 2022/2023)

Short comment

M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.A. EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Das Seminar versteht sich als ein Beitrag zu Klärung der begrifflichen Grundlagen einer nicht-direktiven Beratung. Wohlberatenheit ist nach Aristoteles eine Verstandestugend; wer sie besitzt, ist in der Lage, durch Überlegen das Richtige zu treffen. Mündigkeit ist Kant zufolge das Leitziel von Aufklärung, die für ihn bekanntlich im „Ausgang des Menschen aus seiner selbstverschuldeten Unmündigkeit“ besteht. In unserem Seminar wollen wir anhand der Lektüre ausgewählter Texte über den Zusammenhang zwischen richtigem Überlegen, dem Mut, sich seines eigenen Verstandes zu bedienen, und der politischen Dimension der Rechte und Pflichten, die wir im Hinblick auf unser Mündigwerden haben, nachdenken. Darüber hinaus wollen wir erörtern, welche Konsequenzen sich daraus für ein Verständnis von Beratung ergeben, das den Klienten als mündiges Subjekt ernst nimmt.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe22_23.
M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education, Unterrichtsfach Pädagogik im WiSe22_23.

Bibliography

Literatur zur Vorbereitung:
Gröning, Katharina 2011: Pädagogische Beratung. Konzepte und Positionen. 2. Auflage. Wiesbaden: Springer VS, bes. S. 13-30.
Allison, Henry E. 2012: Kant's Conception of Enlightenment, in: Ders.: Essays on Kant. Oxford et al.: OUP, S. 229-235.
Scholz, Oliver R. 2006: Aufklärung: Von der Erkenntnistheorie zur Politik. Das Beispiel Immanuel Kant. In: Meixner, Uwe/Newen, Albert (Hgg.): Logical Analysis and History of Philosophy/Philosophiegeschichte und logische Analyse, Bd. 9: Geschichte der Ontologie und ein Schwerpunkt zu Platon. Paderborn: mentis Verlag, S. 156-172.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A3 Adressat_innen und Institutionen Sozialer Arbeit und Beratung E2: Adressat_innen, Adressat_innen-bilder und Institutionen in der Beratung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E2: Beratung Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Promotion Wahl  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 32
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2022_250290@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_360969465@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, June 24, 2022 
Last update times:
Wednesday, August 10, 2022 
Last update rooms:
Wednesday, August 10, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=360969465
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
360969465