230088 Scherzkommunikation in den (Neuen) Medien (PjS) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Ob auf Plattformen wie Facebook, Twitter, Youtube, auf Onlineauftritten von Printmedien, sowie im TV, die humoristische Bearbeitung von Ereignissen und Erlebnissen ist heutzutage omnipräsent. Dabei knüpfen die Produzenten an das Wissen der Rezipienten an, sodass die humoristische Botschaft verschiedener Texte häufig nur einem bestimmten Adressatenkreis zugänglich ist. Scherzen ist demnach eine komplexe kommunikative Handlung.
Im Rahmen des Projektseminars werden wir uns daher anfangs mit den Grundlagen der Analyse von Scherzkommunikation, die ihre Ursprünge in der Gesprächsanalyse hat, beschäftigen. Das heißt, es geht um die Einbettung scherzkommunikativer Aktivitäten, wir fragen uns, woran überhaupt deutlich wird, dass gerade gescherzt wird, und betrachten das Scherzen als interaktive Aufgabe, z.B. auf der Beziehungsebene. Im zweiten Teil des Seminars werden dann die Besonderheiten und Voraussetzungen der Scherzkommunikation in den (Neuen) Medien näher beleuchtet, bevor die Teilnehmer schließlich die Gelegenheit erhalten, eigene Projekte zu bearbeiten und diese im Plenum vorzustellen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 Q0-112 19.10.2015-12.02.2016
not on: 12/24/15 / 12/31/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-MeWi-HM1 Medien, Sprache und Kultur Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung IV Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Linguistik: Kommunikation, Kognition und Sprachtechnologie / Master (Enrollment until WiSe 19/20) 23-LIN-MaIL; 23-LIN-MaGA   3 aktive Teilnahme  
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 1 Wahlpflicht 3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2015_230088@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_58919143@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, July 10, 2015 
Last update rooms:
Friday, July 10, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
project seminar (PjS) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=58919143
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
58919143