250319 Einladung zum Philosophieren für Pädagoginnen und Pädagogen: Neuere Konzeptionen personaler Autonomie (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Autonomieförderung darf als eine zentrale Kategorie pädagogischen Handelns gelten. Doch was verstehen wir eigentlich unter einem selbstbestimmten Leben, und wie können wir jemanden dabei unterstützen, ein solches Leben zu führen? Hier hilft ein Blick in die philosophische Literatur weiter, wo eine intensive und weit verzweigte Debatte darüber geführt wird, was es heißt, selbstbestimmt zu leben und zu handeln. In unserem Seminar wollen wir uns einige zentrale Texte aus der neueren Debatte über personale Autonomie erarbeiten, in der neben individualistischen Konzeptionen, die den je eigenen Willensbildungsprozess einer Person ins Zentrum rücken, auch Entwürfe zu finden sind, die Autonomie eher als einen sozialen Status zu denken versuchen. Darüber hinaus wollen wir der Frage nachgehen, welche Konsequenzen sich aus den jeweiligen Autonomiekonzeptionen für eine ethische Fundierung pädagogischen, insbesondere beraterischen Handelns ergeben.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft

Bibliography

Einige der wichtigsten neueren Beiträge zur Debatte über personale Autonomie sind in deutscher Übersetzung in folgendem Band versammelt:
Betzler, Monika (Hg.) 2013: Autonomie der Person. Münster: mentis Verlag.
Außerdem:
Anderson, Joel/Christman, John (Hgg.) 2005: Autonomy and the Challenges to Liberalism. New Essays. Cambridge: CUP.
Seidel, Christian 2016: Selbst bestimmen. Eine philosophische Untersuchung personaler Autonomie. Berlin/New York: De Gruyter Verlag.
Steinfath, Holmer 2016: Das Wechselspiel von Autonomie und Vertrauen – eine philosophische Einführung, in: Ders./Wiesemann, Claudia (Hgg.): Autonomie und Vertrauen. Schlüsselbegriffe der modernen Medizin. Wiesbaden: Springer VS, S. 11-68. Taylor, James Stacey (Hg.) 2005: Personal Autonomy. New Essays on Personal Autonomy and its Role in Contemporary Moral Philosophy. Cambridge: CUP.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A1 Historische und systematische Aspekte Sozialer Arbeit und Beratung E2: Beratungswissenschaft, Entwicklungslinien und Formen pädagogischer, psychosozialer und sozialpädagogischer Beratung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E2: Beratung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 30 (1)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_250319@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_120197156@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, April 12, 2018 
Last update times:
Wednesday, February 14, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, February 14, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=120197156
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
120197156