270065 Beziehungs- und Bindungsqualität in der Kindheit (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Die Beziehungsqualitätsforschung erlangte mit der Formulierung der Bindungstheorie durch John Bowlby in den 60 Jahren eine große Bedeutung in der empirischen Entwicklungspsychologie. Besonders im Bereich der frühen Kindheit wurde mit dem standardisierten Fremde-Situations-Test ein hoher Untersuchungsaufwand betrieben. Die Beziehungsqualitätsforschung beschränkt sich aber nicht nur auf die frühe Mutter–Kind-Bindung, sondern findet auch Anwnedung in Bildungsinstitutionen. In diesem Seminar wird die Beziehungsqualitätsforschung sowie deren Bedeutung in Bildungskontexte neingegangen aufgearbeitet. Im Seminar werden neben den Grundlagen und den traditionellen Messverfahren, neue Entwicklungen und moderne Verfahren der Beziehungs- und Bindungsqualitätsforschung beleuchtet. Es werden u.a. folgende Themen behandelt: Bindungsqualität, Bindungsrepräsentation, Bindung als Abhängigkeit, Kontinuität von Bindung, Bindung und Entwicklungsoutcomes, traditionelle und moderne Verfahren der Beziehungs- und Bindungsforschung, sekundäre (Bindungs-) Beziehungen in Kindergarten und Schule.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft, sich mit empirischen Fachartikeln in englischer Sprache auseinanderzusetzen.

Bibliography

Ahnert, L. (Ed.). (2004). Frühe Bindung: Entstehung und Entwicklung. München: Reinhardt.
Pianta, R. C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers (2. print.). Washington, D.C., London: American Psychological Association.

External comments page

http://www.glueer.com/lehre/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-GF-Entw Entwicklungspsychologie GF-Entw.3 Vertiefung zur Entwicklungspsychologie Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt III    
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) PSY3   4 benotet  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) PSY3   3 unbenotet  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.P.2    
Psychologie (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach Individuelle Ergänzung   3 aktive Teilnahme  
Studieren ab 50    

Die aktive Teilnahme wird durch die Präsentation eines Themenbereichs erzielt.

No eLearning offering available
Registered number: 59
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2014_270065@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44054147@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 18, 2014 
Last update rooms:
Tuesday, March 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44054147
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44054147