230174 Narrative Interviews als Forschungsverfahren in der Zweitsprachaneignungsforschung (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Das narrative Interview sensu Schütze ist nicht nur ein Instrument zur Datenerhebung, sondern stellt ein komplexes Forschungsverfahren mit vielfältigen theoretischen Bezügen dar und impliziert mit der Narrationsanalyse gleichzeitig ein spezifisches Auswertungsverfahren. Eingesetzt wird das narrative Interview als Forschungsverfahren vor allem in Studien zu biographischen Prozessen. Für die Zweitsprachaneignungsforschung eignet sich das narrative Interviews insbesondere für die Erforschung von individuellen Sprachaneignungserfahrungen aus Subjektsicht und ermöglicht somit die Berücksichtigung einer stärker emischen Perspektive auf Sprachaneignungsprozesse.
Wir werden im Seminar erarbeiten wie mit dem Forschungsverfahren narratives Interview ein Zugang zur Erfahrungsperspektive von Sprachlernenden geschaffen werden kann, um ihre Handlungen verstehend nachvollziehen zu können. Dafür werden im Seminar die theoretischen Grundlagen des narrativen Interviews vorgestellt und im Kontext der Sprachaneignungsforschung diskutiert. Darauf aufbauend werden wir die Verfahren des narrativen Interviews (Erhebung und Auswertung) exemplarisch anwenden und erproben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 14:00-17:30 U2-229 26.01.2024
one-time Sa 10-15 V2-121 27.01.2024
one-time Mo 10-16 C01-264 12.02.2024
one-time Di 10-16 C01-264 13.02.2024
one-time Mi 10-16 C01-264 14.02.2024

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 10
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2023_230174@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_420760762@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, May 10, 2023 
Last update times:
Monday, August 28, 2023 
Last update rooms:
Monday, August 28, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=420760762
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
420760762