250402 Ethik als Professionalisierungsmedium in der Personalentwicklung am Beispiel Coaching (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

Coaching hat sich in den letzten Jahren als ein Reflexionsformat – insbesondere für Führungskräfte – in Unternehmen etabliert. Dabei stehen auf der einen Seite Entwicklungsthemen (z.B. Entwicklung von Durchsetzungsfähigkeit, Konfliktfähigkeit) und auf der anderen Seite Entscheidungsthemen (z.B. Entscheidung bzgl. Change- und Veränderungsprozessen). Die im Coaching erarbeiteten und gemeinsam entwickelten Lösungen sollen dabei nicht nur funktionieren, sondern sie sollen richtig, gut und sinnvoll sein. Was aber ist eine gute, eine richtige Entscheidung? Was ist eine sinnvolle persönliche Entwicklung? Und: Wie kann man als Coach hier zu einen Beitrag leisten? Antworten auf solche Fragestellungen finden sich u.a. im Bereich der Ethik, die in vielen Coachingansätzen bisher eine untergeordnete Rolle spielt.

Das Seminar geht diesen Fragen auf dreifacher Weise nach: Erstens werden ausgewählte Ethik-Konzeptionen vorgestellt, um dann in einem zweiten Schritt mit den daraus gewonnenen Erkenntnisse Coaching-Ansätze daraufhin zu analysieren, inwieweit diese Antworten auf die oben gestellten Fragen anbieten. Drittes werden konkrete methodische Konzeptionen vorgestellt, mit denen man das Thema Ethik in der praktischen Arbeit verankern kann.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2022

Bibliography

Heintel, Peter u.a. (2006): Beratung und Ethik. Leutner Verlag.

Hübner, Dieter (2021) Einführung in die philosophische Ethik. UTB.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B2 Ausgewählte Felder der Weiterbildung und der Medienpädagogik E2: Lehr-/ Lernprozesse, Theorie und Forschung in der Weiterbildung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 21
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2022_250402@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_327508880@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
15 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 15, 2022 
Last update times:
Wednesday, February 16, 2022 
Last update rooms:
Wednesday, February 16, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=327508880
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
327508880