250226 Inklusion und Exklusion: Theorie und Empirie (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Ziel dieses Seminars ist, Inklusion und Exklusion konsequent zusammenzudenken. Ausgehend von empirischen Daten zur Bildungslandschaft Deutschlands (Bildungsbericht 2022) mit besonderem Blick auf die Situation von Menschen mit Behinderung (Bildungsbericht 2014) geht es darum, theoretische und empirische Perspektiven auf Inklusion und Exklusion kennenzulernen und zu vergleichen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan

Bibliography

[Auswahl]:

Autor:innengruppe Bildungsberichterstattung (2022). Bildung in Deutschland 2022. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zum Bildungspersonal. Bielefeld: wbv. DOI: 10.3278/6001820hw

Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2014). Bildung in Deutschland 2014. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zur Bildung von Menschen mit Behinderungen. Bielefeld: wbv. DOI: 10.3278/6001820dw

Dederich, M. (2017). Inklusion und Exklusion. In J. Budde, A. Dlugosch & T. Sturm (Hrsg.), (Re-)Konstruktive Inklusionsforschung. Differenzlinien – Handlungsfelder – Empirische Zugänge (S. 69-82). Opladen [u.a.]: Barbara Budrich.

Gercke, M., Opalinski, S. & Thonagel, T. (2017). Einleitung. Aktuelle Diskurslinien und zentra-le Denkfiguren zu Inklusion und Exklusion in Bildung und Gesellschaft. In Dens. (Hrsg.), Inklusive Bildung und gesellschaftliche Exklusion. Zusammenhänge – Widersprüche – Konsequenzen (S. 1-10). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17084-4.

Sturm, T. (2023). Inklusion und Exklusion in Schule und Unterricht. Leistung – Differenz – Behinderung. Stuttgart: Kohlhammer.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP5 Inklusion und Exklusion E2: Inklusion und Exklusion aus international vergleichender Perspektive Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Eine SL (3 LP) kann sowohl schriftlich (Text-Exzerpte) als auch mündlich (Referat) erbracht werden.

E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2023_250226@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_426332725@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
19 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 14, 2023 
Last update times:
Friday, August 11, 2023 
Last update rooms:
Friday, August 11, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=426332725
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
426332725