250288 Reformpädagogische Bewegungen und Einrichtungen aus kritischer Perspektive (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Reformpädagogik wird im erziehungswissenschaftlichen Diskurs auf verschiedenen Ebenen betrachtet: zum einen werden pädagogisch-professionelle Programmatiken in ihrer Entstehung zu Beginn des 20. Jahrhunderts in den Blick genommen, zum anderen verweist der Begriff auf Institutionen, welche auch in der Gegenwart ein reformpädagogisch inspiriertes Verständnis vom Kind, vom Lernen und pädagogischer Professionalität vertreten.
Im Seminar werden wir uns zunächst kritisch mit den Programmen und Ideen ausgewählter Vertreter:innen der historischen Reformpädagogik auseinandersetzen. Neben normativen Vorstellungen vom Kind und Eugenik stehen das professionelle Selbstverständnis im Spannungsverhältnis von Nähe und Distanz im Mittelpunkt des Seminares. Daran anknüpfend sollen auch (Macht)Strukturen in einzelnen reformpädagogischen Institutionen thematisiert.

Requirements for participation, required level

Die Studienleistung kann durch das Verfassen dreier Schreibaufgaben erbracht werden. Dabei soll mindestens einer der verfassten Texte in einer Kleingruppe im Seminar vorgestellt werden.

Die Prüfungsleistung kann durch eine mündliche Prüfung oder eine Hausarbeit erbracht werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 S1-124 08.04.-15.07.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-UFP1_a Bildung und Didaktik (UFP) E2: Reformpädagogische Modelle/Ansätze Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 54
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2025_250288@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_512669616@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
54 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 23, 2025 
Last update times:
Wednesday, February 5, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, February 5, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=512669616
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
512669616