220004 Leibeigenschaft, Sklaverei und Lohnarbeit – ein historiographischer Überblick (GSH) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Worin liegen die Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen Leibeigenschaft, Sklaverei und Lohnarbeit? Welche Kontinuitäten und Brüche sind in den Arbeitsverhältnissen zwischen Vormoderne und Moderne erkennbar? Welche Rolle spielen Knechtschaft, Zwangsarbeit und Besitzsklaverei im Verhältnis zur Lohnarbeit für die Entstehung und Dynamik des Kapitalismus?
Die sozio-ökonomischen, institutionellen, rechtlichen und techno-wissenschaftlichen Implikationen der Leibeigenschaft, (früh)modernen Sklaverei und Lohnarbeit stehen im Vordergrund des Seminars.
Für Marx und orthodoxe Marxisten ermöglichen und treiben in erster Linie die auf Lohnarbeit basierenden Arbeitsverhältnisse die Reproduktion des Industrie-Kapitalismus voran. Unorthodoxe Marxisten – und in den letzten Jahren auch zunehmend Vertreter der sog. Global Labor History – wenden hingegen ein, dass unfreie Arbeitsformen im Laufe des 19. und 20. Jahrhunderts eher zugenommen hätten. Solche und ähnliche Themen werden im Seminar behandelt. Der zeitliche Schwerpunkt liegt dabei auf der Periode zwischen dem 17. und 20. Jahrhundert. Allerdings werden auch die Arbeitsverhältnisse früherer Epochen angeschnitten. Schließlich werden wir der Frage nachgehen was diese Debatten für Folgen im Hinblick auf die Beurteilung der Arbeitsverhältnisse des 21. Jahrhunderts haben könnten.
Für die Lektüre der Literatur werden Englischkenntnisse vorausgesetzt.

Bibliography

Hugo Soly, Catharina Lis, Worthy Efforts: Attitudes to Work and Workers in Pre-Industrial Europe, Leiden 2012

Marcel van der Linden, Workers of the World. Eine Globalgeschichte der Arbeit, Frankfurt a. M. 2017

Tom Brass, Labour Markets, Identities, Controversies: Reviews and Essays, 1982-2016, Leiden 2017

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Historiographie Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2020_220004@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_222014952@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, May 21, 2020 
Last update times:
Monday, September 14, 2020 
Last update rooms:
Monday, September 14, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
GSH / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=222014952
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
222014952