250056 Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik (I) (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

In diesem Seminar werden unterschiedliche Konzepte der pädagogischen Lern- und Leistungsdiagnostik thematisiert und in Bezug auf ihre Eignung für das Unterrichten in heterogenen Lerngruppen reflektiert. Die Konzepte werden entlang von Studien und Fallbeispielen konkretisiert. Das Seminar ist durch Arbeitsformen des kooperativen Lernens, Fallanalysen und Impulsvorträge der Dozentin geprägt. Geplant ist, dass es in Präsenz stattfindet, eine hybride Teilnahme ist möglich, d.h. Studierende können nach Bedarf auch digital über zoom teilnehmen.

Erste Sitzung: asynchron

Bitte beachten Sie, dass die erste Sitzung asynchron stattfindet. Es wird hier über den Lernraum eine Einführung ins Seminar gegeben (siehe "Video" 1. Sitzung). Formuliert wird in den Folien eine Aufgabe, die für das weitere Belegen des Seminars obligatorisch ist. Die Aufgabe finden Sie im LernraumPlus. Ansprechperson ist Marcel Braun: marcel.braun@uni-bielefeld.de (bitte nur über die Uni-Mailadresse schreiben).

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Bibliography

Auswahl
Boer, H. (2012). Pädagogische Beobachtung. Pädagogische Beobachtungen machen - Lerngeschichten entwickeln. In H. d. Boer & S. Reh (Eds.), Beobachtung in der Schule. Beobachten lernen. (S. 65-82). Wiesbaden: Springer VS.
Prengel, A. (2016). Didaktische Diagnostik als Element alltäglicher Lehrerarbeit. "formatives Assessment" im inklusiven Unterricht. In B. Amrhein (Ed.), Diagnostik im Kontext inklusiver Bildung. Theorien, Ambivalenzen, Akteure, Konzepte. (S. 49-63). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Schäfer, H. (2021). Handbuch Inklusive Diagnostik. Weinheim: Beltz.
Schuck, K. D. (2004). Zur Bedeutung der Diagnostik bei der Begleitung von Lern-und Entwicklungsprozessen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 55, 350–365.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 8-10 Y-1-201 10.10.2022-03.02.2023
not on: 11/1/22 / 12/27/22 / 1/3/23

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi-BPSt-ISP Berufsfeldbezogene Praxisstudie Diagnostik und Förderung E1: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
25-BiWi11-G Diagnostik und Förderung E1: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
25-BiWi4_a Diagnostik und Förderung E1: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung wird über regelmäßige Reflexions- bzw. vorbereitende Lektüreaufgaben zu den Seminarsitzungen erbracht.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 59
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2022_250056@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_357650822@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
53 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 28, 2024 
Last update times:
Thursday, August 11, 2022 
Last update rooms:
Thursday, August 11, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=357650822
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
357650822