230387 Entwicklung einer Lesekultur (S) (SoSe 2008)

Contents, comment

Die Entwicklung einer Lesekultur wird im Lehrplan der Grundschulen als Leitidee definiert. Dass diese ebenso für die weiterführenden Schulen gelten muss, verdeutlichen die Ergebnisse der PISA Untersuchungen und anderer einschlägiger Studien eindringlich. Um eine effektive Leseförderung im Unterricht zu erzielen, muss die Lehrkraft die Faktoren kennen, die den Leseerwerbsprozess, die Lesesozialisation und die Lesemotivation bestimmen. Aber auch geschlechtsspezifische Unterschiede müssen sowohl bei der Textauswahl als auch bei der Methoden- und Medienwahl Berücksichtigung finden.
Diese thematischen Schwerpunkte werden Gegenstand des Seminars sein. Darüber hinaus werden den Teilnehmern/innen lesediagnostische Verfahren vorgestellt, die als Basis für die Entwicklung individueller Förderpläne genutzt werden können.

Anforderung für den Teilnahmenachweis:

Die regelmäßige Teilnahme an den Seminarsitzungen wird als selbstverständlich vorausgesetzt.
Zur Semestermitte wird eine Textkenntnisklausur geschrieben. Für den Teilnahmenachweis müssen darüber hinaus Aufgaben in Kleingruppenarbeit erledigt werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 C01-252 07.04.-18.07.2008
not on: 5/22/08
weekly Do 12-14 H15 07.04.-18.07.2008
not on: 5/1/08 / 5/22/08 / 6/19/08
+ 2 kleine Gruppenräum
one-time Do 12-14 H10 19.06.2008 Ausweichtermin

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerPoB3; BaGerP3L   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerPoB3; BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerPoB3; BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerPoB3; BaGerP3L   2/5  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2008_230387@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_6464984@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, June 3, 2008 
Last update rooms:
Tuesday, June 3, 2008 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=6464984
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
6464984