250283 Einführung in das bildungswissenschaftliche Lehramtsstudium (HRSGe/GymGe) (S) (WiSe 2017/2018)

Short comment

Beginn in der 2. Vorlesungswoche

Contents, comment

Dieses Einführungsseminar setzt sich mit den grundlegenden Aufgabenbereichen des Lehrerberufs auseinander und erschließt wichtige pädagogische Handlungsfelder rund um die Schule. Es werden Einblicke in verschiedene Themenbereiche gegeben, sodass eigene Interessenschwerpunkte gebildet werden und durch Reflexionsmöglichkeiten vertieft werden können.

Theorie und Praxis werden dabei eng miteinander verbunden, wechselseitig aufeinander bezogen und reflektiert. Folgende Fragen werden z.B. behandelt: "Was ist eine gute LehrerIn?", "Welche Anforderungen werden heute an Schule/LehrerIn/SchülerInnen gestellt?", "Was ist guter Unterricht?", "Welche Qualifikationen und welches Wissen brauchen LehrerInnen dafür?", "Wie lässt sich dies konkret umsetzen und anwenden?" Dabei werden aktuelle Themen besprochen, wie zum Beispiel Neue Zuwanderung und Inklusion. Die einzelnen, sich daraus ergebenden Aspekte, werden im Seminar näher vorgestellt und entfaltet, gemeinsam diskutiert und bearbeitet.

Das Seminar ist eng mit dem dazugehörigen Tutorium verzahnt. Dieses vermittelt grundlegende Kenntnisse im Bereich des wissenschaftlichen Arbeitens, der Portfolioarbeit im Lehramtsstudium sowie der Berufswahlmotivation. Das Seminar sowie das Tutorium bereiten zusätzlich auf die anschließende Praxisphase (OPSE) vor.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 C2-144 17.10.2017-30.01.2018
not on: 10/31/17 / 12/26/17 / 1/2/18

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi1_a Einführungsmodul BiWi E2: Einführungsseminar Study requirement
Student information
25-BiWi1_b Einführungsmodul BiWi E2b: Einführungsseminar HRSGe/ GymGe Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 39
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2017_250283@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_102394390@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, October 15, 2017 
Last update times:
Wednesday, July 26, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, July 26, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=102394390
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
102394390