220084 Übung Französische Sprache (Ü+S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

In der Übung Französische Sprache lesen und übersetzen wir gemeinsam einen Sachartikel aus dem inzwischen berühmt gewordenen Grundlagenwerk von Pierre Nora, Les lieux de mémoire. Auf diese Weise können Sie ihre Ausdrucks- und Lesefähigkeiten, Vokabular und die grammatikalischen Kenntnisse in der Französischen Sprache verbessern. Zugleich profitieren Sie als HistorikerInnen in doppelter Hinsicht von der Übung. Sie lernen das wichtige theoretische Konzept der kollektiven Erinnerungsorte kennen, das inzwischen in der Geschichtswissenschaft internationale Anerkennung und Verwendung findet, sowie deren konkrete Umsetzung. Auf der Grundlage des gemeinsam gelesenen und übersetzen Sachartikels lernen Sie einen konkreten Erinnerungsort kennen, der die kollektive Erinnerung und das kollektive Selbstverständnis der Französischen Sprache bis auf den heutigen Tag auf immer wieder veränderte Art und Weise prägt. Zur Auswahl stehen drei Artikel: Erstens der Artikel „Vezelay“, jenes kleine Städtchen im Burgund, das als Ausgangspunkt der mittelalterlichen Kreuzzüge eine zentrale Rolle spielte; zweitens der Artikel über das Schloss „Versailles“, das Sinnbild des absolutistischen Frankreichs; drittens der Artikel über die „Mairie“, das typische französische Rathaus, als allgegenwärtiges Symbol des republikanischen Frankreichs.

Bibliography

Zu Beginn der Übung wird ein Reader abgegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Übung Sprache Study requirement
Student information
22-2.2 Methodikmodul Übung Sprache Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach Modul 2.1   4 Übung Sprache  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.1   4 Übung Sprache  
Romanische Kulturen: Sprache, Literatur, Geschichte / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach BaRKF4a    

No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 27
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2014_220084@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48939783@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 18, 2014 
Last update rooms:
Thursday, September 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Ü+S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48939783
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48939783