300961 Ungleichwertigkeitsvorstellungen in der sozialwissenschaftlichen Bildung (Fachdidaktische Vertiefung MA) (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

Es gibt nur wenige wissenschaftliche Studien, die das Professionshandeln von Lehrkräften sozialwissenschaftlicher Unterrichtsfächer in Bezug auf gesellschaftlich verbreitete Vorstellungen von Ungleichwertigkeit, beispielsweise rassistische oder antifeministische Argumentationsmuster, untersuchen. Studien zu Alltagserfahrungen zeigen, dass Lehrkräfte hohe Ansprüche an die eigene Wirksamkeit gegenüber Ungleichwertigkeiten haben, zugleich aber häufig unsicher und überfordert sind mit den damit verbundenen pädagogischen Situationen. Es zeigt sich ferner, dass nicht nur Schülerinnen und Schüler sondern auch die Lehrkräfte Ungleichwertigkeitsvorstellungen reproduzieren.
Vor diesem Hintergrund werden im Seminar zum einen sozialwissenschaftliche Konzepte zur Erklärung von Ungleichwertigkeitsvorstellungen thematisiert. Durch die Analyse der Herstellung von Ungleichwertigkeit erwerben die Studierenden einen Reflexionsrahmen zur Beurteilung von Denk- und Handlungsmustern, die häufig eine Interdependenz zueinander aufweisen und nicht nur gesellschaftliche „Extreme“, sondern auch die „Mitte“ der Gesellschaft betreffen. Daran anschließend erfolgt eine sozialwissenschaftlich-didaktische Auseinandersetzung mit Bildungskonzepten zum Umgang mit Ungleichwertigkeitsvorstellungen.
Das Seminar setzt ein hohes Maß an Eigenständigkeit und die Bereitschaft zur Arbeit in Kleingruppen und zur Präsentation gemeinsamer Arbeitsergebnisse voraus.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-GymGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information
30-HRSGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2022_300961@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_354526977@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
33 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, August 22, 2022 
Last update times:
Monday, August 22, 2022 
Last update rooms:
Monday, August 22, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=354526977
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
354526977