392102 Übungen zu Cognitive Computing: Reasoning and Decision-Making Under Uncertainty (Ü) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

Eine wesentliche Anforderung an künstliche Systeme ist es, mit Unsicherheiten umgehen zu können. Ganz besonders zentral ist diese Fähigkeit in intelligenten und autonomen Systemen, in denen Unsicherheiten z.B. bzgl. der Wahrnehmung (Was habe ich gesehen? Was nicht?), des Wissens (Wie zutreffend, vollständig oder aktuell ist mein Wissen?), des Schließens (Wie gültig ist meine Inferenz?) oder der Aktionen (Wie gut ist meine Entscheidung?Hat ich alles erreicht?) entstehen. In dieser Vorlesung werden Techniken des Schließens und Entscheidens unter unvollständigem und unsicherem Wissen vermittelt (graphische probabilistische Modell, Bayes-/Markov-Netze, Markov-Entscheidungsprozesse, maschinelles Lernen), mit denen in der Künstlichen Intelligenz und Robotik heutzutage intelligente autonome Agenten konstruiert werden. In der Vorlesung werden neben den mathematischen Grundlagen auch die Algorithmen vermittelt. In den begleitenden Übungen wird dies in Form von kleinen Projekten in Python praktisch vertieft.

Bibliography

(Siehe Eintrag zur Vorlesung)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
39-Inf-EGMI Ergänzungsmodul Informatik vertiefende Übung 1.1 zu einer Vorlesung Ungraded examination
Student information
vertiefende Übung 1.2 zu einer Vorlesung Ungraded examination
Student information
vertiefende Übung 1.3 zu einer Vorlesung Ungraded examination
Student information
39-Inf-KR Cognitive Computing / Kognitives Rechnen Kognitives Rechnen Student information
39-M-Inf-VKI Vertiefung Künstliche Intelligenz Spezielle Themen der Künstlichen Intelligenz Student information
39-M-Inf-VKIa Vertiefung Künstliche Intelligenz (5 LP) Spezielle Themen der Künstlichen Intelligenz Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 78
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2022_392102@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_361768105@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
73 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 8
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, August 24, 2022 
Last update times:
Wednesday, November 30, 2022 
Last update rooms:
Wednesday, November 30, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Ü / 2
Department
Faculty of Technology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=361768105
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
361768105