250325 Möglichkeiten der Intervention bei traumatischen Erfahrungen in Feldern der pädagogischen Beratung (S) (SoSe 2012)

Contents, comment

Erkenntnisse aus Traumatheorie und Neurophysiologie sind auch für die pädagogische Beratungspraxis von weitreichender Bedeutung. Der pädagogische Umgang z. B. mit Mädchen und Jungen nach sexuellem Missbrauch oder Männern mit Kriegstraumatisierungen erfordert ein Grundwissen über die Formen und Folgen traumatischer Ereignisse, Protektive und Risikofaktoren, des neurophysiologischen Erklärungsansatzes und eines Modells der Verarbeitung traumatischer Erfahrungen.
Neben der Vermittlung von Grundkenntnissen stehen im zweiten Teil des Seminars die Möglichkeiten der Intervention in Feldern pädagogischer Beratung im Mittelpunkt.Welche theoretischen Konzepte und Ansätze lassen sich aus der vorwiegend psychologischen / therapeutischen Literatur generieren? Welche pädagogischen Ansätze liegen vor?

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Zulassung zum Master of Arts Erziehungswissenschaft

Bibliography

Fliß, Claudia/ Igney, Claudia (Hg.) (2008): Handbuch Trauma und Dissoziation. Interdisziplinäre Kooperation für komplex traumatisierte Menschen. Lengerich
Herman, Judith Lewis (2006²): Die Narben der Gewalt. Traumatische Erfahrungen verstehen und überwinden.Paderborn

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MEW6 Anwendungsfelder Pädagogischer Beratung E1: Beratungsformen, Settings und Typen Personen- und kleingruppenorientierter Beratung Study requirement
Student information
25-MEW6_wp Anwendungsfelder Pädagogischer Beratung E1: Beratungsformen, Settings und Typen Personen- und kleingruppenorientierter Beratung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 6.1; ME 7.1   4 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I    
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Hauptmodul 1; Hauptmodul 1.2; Hauptmodul 1.3   3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.3.3   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 103
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2012_250325@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_30285138@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 13, 2012 
Last update rooms:
Monday, February 13, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=30285138
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
30285138