239657 Einführung in die Fremd- und Zweitsprachenerwerbsforschung (S) (SoSe 2012)

Contents, comment

Ausgangspunkt dieses Einführungsseminars ist die Annahme, dass Wissen über und Einsichten in Prozesse des Zweit-/Fremdsprachenerwerbs/-lernens notwendig sind, um begründete Prinzipien des Zweit-/Fremdsprachenlehrens zu entwickeln.
Wir werden u.a. die folgenden Themen behandeln und überlegen, welche Konsequenzen sich daraus für den Zweit / Fremdsprachenunterricht ergeben.

  • Was sind Ziele und Gegenstände der Zweitsprachenerwerbsforschung und Sprachlehr-/-lernforschung?
  • Welche Unterschiede gibt es zwischen dem Erwerb der Muttersprache und dem Erwerb von Fremd- oder Zweitsprachen?
  • Wann spricht man von "Deutsch als Fremdsprache", wann von "Deutsch als Zweitsprache"?
  • Welche Theorien und Hypothesen zum Fremd-/Zweitsprachenerwerb wurden entwickelt?
  • Welche Rolle spielen Faktoren wie Alter, Sprachbegabung, Einstellungen, Motivation und Persönlichkeit?
  • Warum sind einige Lerner erfolgreicher als andere?
  • Was versteht man unter "Lernersprache", warum sind Fehler unvermeidbare Erscheinungen beim Zweit-/Fremdsprachenlernen?
  • Wie kann Zweit-/Fremdsprachenerwerb erforscht werden?

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 C01-142 02.04.-13.07.2012
not on: 5/17/12 / 6/7/12

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-IndiErg2 Berufsfeldorientierung und Schlüsselqualifikationen im Feld DaF/DaZ Seminar E Study requirement
Student information
23-DAF-M4 Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung Einführung in die Zweit- und Fremdsprachenforschung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 37
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2012_239657@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29260384@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 13, 2012 
Last update rooms:
Monday, February 13, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29260384
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29260384