392174 Projekt "Modelling for Virtual Reality" (PjS) (SoSe 2016)

Inhalt, Kommentar

Language:
English or German, depending on participants

General Goal of the Project:
3D modelling is a useful skill for many different applications. In the frame of the project, we will address
different aspects and provide opportunities to try different techniques and applications.
Topics we may cover, depending on the interests of the students, are

  • Modelling techniques for real‐time graphics/games
  • Modelling for 3D printing
  • 3D scanning and optimizing 3D models created from 3D scans

This project will focus on different methods for 3D modelling, targeting at models that can be used in
interactive virtual reality applications. The participants will

  • Learn how to use advanced techniques for optimizing models for interactive graphics
  • Get to know techniques such as 3D printing and 3D scanning
  • Make practical experiences by designing and modelling for a certain project
  • Learn how to write about technical procedures or methods

Modelling Projects
Participants may choose one of a selection of modeling projects. Some of these projects will be provided
by the CLFVR team and may be rooted in current research projects. In addition to that, there will be a
call for projects proposals to which all master students of the VR course may submit their ideas to.
Procedure:
The procedure of the project is as follows:
Phase 1 (April‐May): Seminar courses on methods, with short presentations and discussions
Phase 2 (May‐July): Practical phase
Phase 3 (July): Writing/Documentation phase
Remarks:
As a conclusion of the project, a report will be written. This report will be in the shape of a technical
documentation of a specific working procedure. The report may be accompanied by a video or an
example.
This project may lay the foundation for many interesting questions or application problems which could
be addressed in a bachelor or master thesis.
Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse:

  • Lecture on Virtual Reality OR Human‐Machine‐Interaction
  • Participation in the tutorials on Virtual Reality is recommended

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

  • Lecture on Virtual Reality OR Human-Machine-Interaction
  • Participation in the tutorials on Virtual Reality is recommended
  • This project requires advanced programming skills in X3D/JavaScript beyond what has been covered in the VR tutorials or the willingness to dedicate additional time into advancing ones skills.

Literaturangaben

  • Das Blender‐Buch : 3D‐Grafik und Animation mit Blender / Carsten Wartmann
  • Introducing character animation with Blender / Tony Mullen
  • Blender 2.7 : das umfassende Training ; 18 Stunden 3D‐Workshops für Einsteiger und

Fortgeschrittene ; inkl. Blender 2.7 auf DVD ; der optimale 3D‐Lernkurs mit dem offiziellen
Blender‐Trainer / Ihr Trainer: Sebastian König

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

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Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-MeWi-HM5 Praxis-Umgang mit Medien Lehrveranstaltung I benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung II Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung III Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung IV Studienleistung
Studieninformation
39-Inf-11 Mensch-Maschine-Interaktion Vertiefung Mensch-Maschine-Interaktion unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation
39-Inf-VR Virtuelle Realität Virtuelle Realität benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Virtuelle Realität Studieninformation
Virtuelle Realität unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Bioinformatik und Genomforschung / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Virtuelle Realität; Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Nebenfach Virtuelle Realität; Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Kognitive Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion; Virtuelle Realität Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Medieninformatik und Gestaltung / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Inter; Virtuelle Realität Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Einschreibung bis SoSe 2014) Hauptmodul 4; Hauptmodul 6 Wahlpflicht 4 unbenotet  
Naturwissenschaftliche Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion; Virtuelle Realität Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Studieren ab 50    

  • practical design and modelling work (single or team)
  • significant contributions to the team
  • each person writes a chapter on a specific technique they have been using (bachelor 5‐10 pages,

master 10 to 15 pages, including examples, not graded)

Kein Lernraum vorhanden
registrierte Anzahl: 10
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2016_392174@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_70803382@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
2 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
E-Mailarchiv
Anzahl der Archiveinträge: 0
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Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Donnerstag, 17. Dezember 2015 
Letzte Änderung Zeiten:
Mittwoch, 20. April 2016 
Letzte Änderung Räume:
Mittwoch, 20. April 2016 
Art(en) / SWS
PjS / 4
Einrichtung
Technische Fakultät
Fragen oder Korrekturen?
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Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
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ID
70803382