250150 Diagnostik und individuelle Förderung im Schriftspracherwerb (I) (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Zentrales Anliegen der Seminarveranstaltung ist die Vermittlung der engen Verbindung von pädagogischer Diagnostik und Förderung im Bereich des Schriftspracherwerbs mit dem Ziel, Lernprozesse für Schüler*innen auf der individuellen Ebene optimal zu gestalten. Die Veranstaltung richtet sich explizit nicht nur an Studierende der Primarstufe und Studierende mit dem Unterrichtsfach Deutsch. Das Handlungsfeld eignet sich sehr gut für die Konkretisierung von förderdiagnostischem Handeln, weil für diesen Bereich sehr viele erprobte Diagnose- und Förderkonzepte sowie Materialien zur Verfügung stehen, der Bereich als hochrelevant für eine erfolgreiche Schullauf gilt und fächerübergreifend bedeutsam ist.
Es werden vier zentrale Themenfelder behandelt: (1) Bausteine und Modelle des Schriftspracherwerbs, (2) Lesen, (3) bereichsübergreifende Förderung und (4) Schreiben. Dabei nutzt die Veranstaltung asynchrone und synchrone Lernzeiten.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Bibliography

Als Grundlagenwerk für diese Veranstaltung gilt folgende Monografie (171 Seiten, 28 Euro), die zur Anschaffung empfohlen wird:
Scheerer-Neumann, G. (2018). Lese-Rechtschreibschwäche und Legasthenie – Grundlagen, Diagnostik und Förderung (2. Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 X-E0-205 08.04.-19.07.2024
not on: 5/20/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi-BPSt-ISP Berufsfeldbezogene Praxisstudie Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information
25-BiWi11-G Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information
25-BiWi4_a Diagnostik und Förderung E2: Methoden der Diagnose, Differenzierung und individuellen Förderung in ausgewählten Handlungsfeldern Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung besteht aus begleitender Lektüre anhand von Leitfragen sowie vertiefenden und anwendenden Übungen.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 61
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2024_250150@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450550298@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
61 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 20, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450550298
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450550298