230181 Ordnung vs. Individualität. Mittelalterliche Literatur und Systemtheorie (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

Individualität wird heute großgeschrieben. Gern wird in der Werbung davon gesprochen. So hieß es z.B. in einem Slogan der Marke >Head & Shoulders< 2007: „Für mehr Individualität gegen Schuppen!“ Aber was genau wird unter diesem Begriff verstanden? Auch der Soziologe Niklas Luhmann ist dieser Frage nachgegangen. Eingang haben seine Gedanken – nicht nur zur Individualität – ebenfalls in die Literaturwissenschaft gefunden. Vertreter/innen dieses Disziplinzweiges haben zunächst primär die Literatur des 18. und 19. Jhs. zu ihrem Hauptuntersuchungsfeld auserkoren. Besonders, weil sich hier der soziale Wandel einer stratifikatorischen zu einer funktional ausdifferenzierten Gesellschaft gut beobachten lässt. Nur langsam wächst das Interesse, die vormoderne Literatur systemtheoretisch zu untersuchen. Genau dies wird im Seminar gemacht. Und zwar, soll der Fragestellung nachgegangen werden, wie konkret Individualität im Kontrast zur gesellschaftlichen Ordnung in mittelalterlichen Texten verhandelt wird.

Daher wird die Bereitschaft aller Teilnehmer/innen vorausgesetzt, auch Texte, die in älteren deutschen Sprachstufen verfasst sind, im Original zu lesen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 U2-107 09.10.2017-02.02.2018
not on: 11/1/17 / 12/27/17 / 1/3/18

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-PAdSL Ältere deutsche Sprache und Literatur Mediävistisches Seminar Study requirement
Graded examination
Student information
23-LIT-LitBM2 Basismodul 2: Literaturtheorie und Ästhetik Literaturtheorie und Methodologie Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP2L   2/5  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 30
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2017_230181@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_101572610@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, November 18, 2020 
Last update times:
Wednesday, August 30, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, August 30, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=101572610
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
101572610