230342 Das Bildgespräch in Theorie und Praxis (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Die Bedeutsamkeit des Vorlesens für den Anstoß literarischer Lernprozesse und für die Stabilisierung des Selbstlesens ist inzwischen aus verschiedenen Forschungsperspektiven belegt worden. In Vorlesegesprächen wird das Vorlesen darüber hinaus in einen Kommunikationskontext eingebettet, der u.a. auch soziales und philosophisches Lernen zu aktivieren vermag. In besonderem Maße sind dazu Bilderbücher geeignet, die als Medienkombination Bild und Text zusammenführen und auf dieser Basis verschiedene Gesprächsanlässe bieten. Dass hierbei die genaue Bildbetrachtung von zentraler Bedeutung ist, führt zu Überlegungen, wie die Bildliteralität von Kindern im Gespräch angebahnt bzw. vertieft werden kann. In der Veranstaltung werden zunächst die damit verbundenen theoretischen Grundlagen erarbeitet, um schließlich die Gestaltung von Bild- und Bilderbuchgesprächen differenziert in den Blick nehmen zu können. Alle Seminarteilnehmer*innen werden schließlich ein Gespräch zu einem Einzelbild und zu einem Bilderbuch vorbereiten (Studienleistung), dessen Durchführung in der Schule als Grundlage für eine Hausarbeit genutzt werden kann.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-FD2 Fachdidaktische Vertiefung fachdidaktische Vertiefung I: Literaturdidaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD2S Fachdidaktische Vertiefung im Schwerpunktfach fachdidaktische Vertiefung I: Literaturdidaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 63
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2024_230342@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_446339446@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
63 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 7
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, February 23, 2024 
Last update times:
Monday, March 11, 2024 
Last update rooms:
Monday, March 11, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=446339446
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
446339446