360003 Warum eigentlich helfen? Diakonie und Ethik in der Schule (S) (WiSe 2009/2010)

Contents, comment

Diakonisch-soziales und ethisches Lernen ist die pädagogische Reaktion auf die zunehmende Tendenz zu Individualisierung und Entsolidarisierung in unserer Gesellschaft. Diakonische Bildung als Persönlichkeitsbildung geht aus von der Menschenfreundlichkeit Gottes, wie sie in der Liebe Jesu zu den Menschen ihren Ausdruck findet, und dem Gebot der Nächstenliebe. Ziel im Religionsunterricht ist es ethische Probleme (Medizinethik, Wirtschaftsethik, Sozialethik) zu bearbeiten und dabei Haltungen zu entwickeln, die diese Defizite im sozialmoralischen Bereich abfedern. Sozialverpflichtende Werte werden häufig nicht mehr erlebt, so dass Unterricht um eine spezifische soziale Erlebnisdimension zu erweitern ist (schulische Inszenierung sozialer Lernarrangements). Angebote im Raum Bielefeld (Stiftung Mitleidenschaft: Sozialpraktikum; Bethel kennenlernen, etc.) sollen im Seminar kennen gelernt werden, denn diakonisches Lernen erfordert die ohnehin bildungspolitisch gewollte Öffnung von Schule (Lernen an außerschulischen Orten) und ermöglicht fächerübergreifenden und -verbindenden Unterricht (z.B. Arbeit mit Jugendliteratur).
Ein Modulabschluss kann durch das Anfertigen eines Unterrichtsentwurf erworben werden, für die 3LP ist ein Kurzreferat erforderlich.

Bibliography

Günter Ruddat/ Gerhard Schäfer (Hg.), Diakonisches Kompendium. Göttingen 2005.
N. Collmar/A. Noller, Zur Relevanz der Geschichte der Diakonie im Religionsunterricht, in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 59 (2007) 363-370.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 C01-136 14.10.2009-03.02.2010
not on: 12/30/09 / 1/6/10
one-time Sa 9-16   07.11.2009

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Evangelische Theologie / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach PT/RP Ic; PT/RP II/1b; PT/RP II/2b   3  
Evangelische Theologie / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) PT/RP Ic; PT/RP II/1b; PT/RP II/2b   3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 35
Address:
WS2009_360003@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_12758977@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 3, 2009 
Last update rooms:
Thursday, September 3, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=12758977
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ECTS points
3
(Also refer to the credit information in connection with the subject assignments)
ID
12758977