Staff and
Department Search

Prof. Dr. Reinhold Hedtke

Photo of the person Herr Prof. Dr.  Reinhold Hedtke - Opens the image in full size on a new page

Contact

1. Faculty of Sociology / People / Emeritus Professors and Retired Academic Staff

Professor of Social Science Education and Economic Sociology

E-Mail
reinhold.hedtke@uni-bielefeld.de  
Homepage
Open
Phone
+49 521 106-3983  
Phone No. of Secretary
+49 521 106-3985 Secretary's Details
Office
Gebäude X C3-112 Locations Map
Postbox
Nr. 335 im Gebäude X - Magistrale - Ebene C2

Curriculum Vitae

Dr. Reinhold Hedtke is professor emeritus for economic sociology and social science education at the Faculty of Sociology, Bielefeld University. He held a senior professorship at Goethe University Frankfurt, Faculty of Social Sciences, Institute of Political Science, from 2019 to 2021. Formerly, he held a professorship of economics and economic education at Weingarten University of Education. His research focuses on conceptual foundations of civic, economic education and transdisciplinary social science education, socio-economic education, participatory citizenship education and sociological market theory.

Professional Career

  • 2019–2021 Senior professor at Goethe University Frankfurt
  • 2002–2019 Full professor of Social Science Education and Economic Sociology, Bielefeld University
  • 1998–2002 Professorship in Economics and Economic Education at Weingarten University of Education
  • 1996–1998 Replacement Professorship at Weingarten University of Education, Weingarten, Germany
  • 1980–1996 Upper secondary school teacher

Research interests

  • Indicator-based reporting on civic and citizenship education
  • Theory of socio-economic and social science education
  • Civic education, power asymmetry and representation of interests
  • Economics / sociology of conventions in educational research
  • Socio-economic education in Germany, France and Europe
  • Sociological market theory

Recent publications

Books

Konzepte ökonomischer Bildung. 2. Aufl. Frankfurt am Main 2023.

Wirtschaft und Gesellschaft. Eine Theorie der sozioökonomischen Bildung. Frankfurt am Main 2023.

In Krisen aus Krisen lernen. Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozialökologischer Transformation. Wiesbaden 2022 (Hrsg. zus. m. Lisa-Marie Schröder; Harald Hantke, Theresa Steffestun).

Wirtschaft, Gesellschaft und Politik. Sozioökonomische und politische Bildung in Schule und Hochschule. Wiesbaden 2021 (Hrsg. zus. m. Fridrich, Christian; Hagedorn, Udo; Mittnik, Philipp; Tafner, Georg).

Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen – Perspektiven sozioökonomischer Hochschullehre. Wiesbaden 2020 (Hrsg. zus. m. Christian Fridrich und Walter Otto Ötsch).

Sozialwissenschaftliche Bildung. Politik – Wirtschaft – Gesellschaft. Paderborn 2020 (zus. mit Tim Engartner, Bettina Zurstrassen).

Was ist gute ökonomische Bildung? Leitfaden für den sozioökonomischen Unterricht. Frankfurt am Main 2019. Zus. mit Autorengruppe Sozioökonomische Bildung (Tim Engartner, Gerd-E. Famulla, Andreas Fischer, Christian Fridrich, Harald Hantke, Reinhold Hedtke, Birgit Weber, Bettina Zurstrassen).

Wirtschaftssoziologie. 2. Aufl. Konstanz 2019.

Historizität und Sozialität in der sozioökonomischen Bildung. Wiesbaden 2019 (Hrsg. zus. mit Christian Fridrich und Georg Tafner).

Das Sozioökonomische Curriculum. Frankfurt am Main 2018.

Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden 2018 (Hrsg. zus. mit Tim Engartner, Christian Fridrich, Silja Graupe, Georg Tafner).

Was ist gute politische Bildung? Leitfaden für den sozialwissenschaftlichen Unterricht. Schwalbach/Ts: Wochenschau 2016. Zus. mit. Autorengruppe Fachdidaktik (Wolfgang Sander, Sibylle Reinhardt, Andreas Petrik, Dirk Lange, Peter Henkenborg, Tilman Grammes, Anja Besand).
Was ist und wozu Sozioökonomie? Wiesbaden 2015.

Education for Civic and Political Participation. A Critical Approach. London, New York: Routledge 2013.

Wirtschaftssoziologie. Konstanz: UVK/UTB 2014.

Konzepte ökonomischer Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau 2011.

Articles

Social Science Education in Schools: Neopragmatist Perspectives on Values and Actions in Classrooms. In: Diaz-Bone, Rainer; de Larquier, Guillemette de (Hrsg.) (2023): Handbook of Economics and Sociology of Conventions. Cham, 1-21 (zus. mit Andrea Szukala).

Fördert kritisches historisches Denken die Kritik in der politischen Bildung? In: Must, Thomas; van Norden, Jörg; Martini, Nina (Hrsg.). Geschichtsdidaktik in der Debatte. Beiträge zu einem interdisziplinären Diskurs. Frankfurt am Main 2022, 94-110.

Fachwissenschaftliche Grundlagen politischer Bildung – Positionen und Kontroversen. In: Sander, Wolfgang; Pohl, Kerstin (Hrsg.), Handbuch politische Bildung. Frankfurt am Main, 5. Aufl. 2022, 40–50.

Politik machen statt Politik spielen. Plädoyer für eine politische politische Bildung in der Schule. In: Haarmann, Moritz Peter; Kenner, Steve; Lange, Dirk (Hrsg.), Demokratie, Demokratisierung und das Demokratische. Aufgaben und Zugänge der Politischen Bildung. Wiesbaden 2020, 141-156.

Undiszipliniert denken lehren. Das Gemeinsame als Grundlage sozioökonomischer Pluralität. In: Fridrich, Christian; Hedtke, Reinhold; Ötsch, Walter Otto (Hrsg.): Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen – Perspektiven sozioökonomischer Hochschullehre. Wiesbaden 2020, 51-69.

Interessenbildung statt Urteilsbildung? Ungleichheit, Partizipation und politische Bildung. In: Szukala, Andrea; Oeftering, Tonio (Hrsg.), Partizipation und Protest. Baden-Baden 2020, 69-83.

Wissenschaft und Weltoffenheit. Wider den Unsinn der praxisbornierten Lehrerausbildung. In: Scheid, Claudia/Wenzl, Thomas (Hrsg.): Wieviel Wissenschaft braucht die Lehrerbildung? Zum Stellenwert von Wissenschaftlich-keit im Lehramtsstudium. Wiesbaden 2020, 79-108.

Situation versus Komparation? Eine Skizze zur konventionentheoretischen Methodologie am Beispiel Bürgerschaftsbildung in der Schule. In: Imdorf, Christian; Leemann, Regula; Gonon, Philipp (Hrsg.), Bildung und Konventionen. Wiesbaden: Springer VS 2019, 281-307 (zus. mit Andrea Szukala und Claude Proeschel).

Das Konkordanzprinzip als domänendidaktische Leitidee der gesellschaftlichen Bildung. In: Lotz, Mathias; Pohl, Kerstin (Hrsg.): Gesellschaft im Wandel!? Neue Herausforderungen für die politische Bildung und ihre Didaktik. Frankfurt am Main 2019, 105-112.

Die Sozialität der sozioökonomischen Bildung. In: Fridrich, Christian; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Historizität und Sozialität in der sozioökonomischen Bildung. Wiesbaden: 2019, 27-47.

Sozialwissenschaftlichkeit als sozioökonomiedidaktisches Prinzip. In: Engartner, Tim; Fridrich, Christian; Graupe, Silja; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden: 2018, 1-26.

Economy and Economics. In: Davies, Ian; Ho, Li-Ching; Kiwan, Dina; Peck, Carla; Peterson, Andrew; Sant, Edda; Waghid, Yusef (Hrsg): The Palgrave Handbook of Global Citizenship and Education. London: Palgrave, Macmillan 2018, 315-329.

Anpassen oder aufklären? Finanzerziehung und sozioökonomische Bildung. In: GW Unterricht 152 (4/2018), 14-30.

Education for Participation: Subject didactics as an agent of politics? In: Educação, Sociedade & Culturas (2016) 48, 7-30.

Partizipation als politisches und pädagogisches Problem. In: Friedrichs, Werner; Lange, Dirk (Hrsg.): Demokratiepolitik. Vermessungen, Anwendungen, Probleme, Perspektiven. Wiesbaden 2016, 133-146.

Bildung zur Partizipation: Die Fachdidaktik als Auftragnehmerin der Politik? In: Menthe, Jürgen; Höttecke, Dietmar; Zabka, Thomas; Hammann, Marcus; Rothgangel, Martin (Hrsg.): Befähigung zu gesellschaftlicher Teilhabe. Beiträge der fachdidaktischen Forschung. Münster 2016, 9-24.

Sozioökonomische Bildung. In: Haushalt in Bildung & Forschung, 4 (2015) 3, 3-18.

Wirtschaft und Gesellschaft. Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140 (4/2015), 18-38.

Mein Wohl als Gemeinwohl. Lobbyismus in der ökonomischen Bildung. In: Spieker, Wolfgang (Hg.): Zukunft der ökonomischen Bildung (Tutzinger Schriften zur politischen Bildung). Schwalbach/Ts. 2015, 127-172.

Die Schule als Ort politischen Handelns. Über Widersprüche der Bildung zur Partizipation. In: Harles, Lothar; Lange, Dirk (Hrsg.): Zeitalter der Partizipation. Paradigmenwechsel in Politik und politischer Bildung? Schwalbach/Ts. 2015, 120-129.

Preis oder Qualität? Wie Märkte entstehen und bestehen. In: Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.): Ökonomie und Gesellschaft. Zwölf Bausteine für die schulische und außerschulische Bildung. Bonn 2014, 141-178.

Was ist und wozu Sozioökonomie? Zur Topographie eines Forschungsfeldes. In: Hedtke, Reinhold (Hg.): Was ist und wozu Sozioökonomie? Wiesbaden 2014, 19-69.

Was ist sozio-ökonomische Bildung? Perspektiven einer pragmatischen fachdidaktischen Philosophie. In: Fischer, Andreas; Zurstrassen, Bettina (Hg.): Sozioökonomische Bildung. Bonn 2014, 81-126.

Fachwissenschaftliche Grundlagen politischer Bildung – Positionen und Kontroversen. In: Sander, Wolfgang (Hg.): Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts. 2014, 40-50.

Ökonomisches Lernen. In: Sander, Wolfgang (Hg.): Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts. 2014, 310-318.

Sozioökonomische Bildung in der sozialwissenschaftlichen Domäne. In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik 63 (2013) 4, 597-604.

Academic Education

1995: Doctoral degree (Dr. rer. soc.) from Faculty of Sociology, Bielefeld University
1980: State Exam in Social Sciences, Economics and History at Bielefeld University

Academic administrative experience

2009–2019: Head of the executive board of the faculty’s international PhD programme
2007–2011: Dean of the Faculty of Sociology, Bielefeld University
2005–2019: Member of the executive board of the Bielefeld Graduate School in History and Sociology (BGHS)
2005–2009: Director of the Centre of German and European Studies, St. Petersburg/Bielefeld
2002–present: Editor-in-Chief of the Journal of Social Science Education

Interdisciplinary affiliation

2016–present: Member of the board of the Association for socio-economic education and research (ASEER) – Gesellschaft für sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (GSÖBW)
2012–2021: Vice-President of the Deutsche Vereinigung für Politische Bildung (DVPB) (German Association for Citizenship Education)
2010–present: Member of the editorial board of Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften (ZDG)
2010–present: Member of the editorial board of Citizenship, Social and Economics Education (CSEE)
2006–present: Member of the scientific advisory board of the quarterly Gesellschaft – Wirtschaft – Politik. Sozialwissenschaften für politische Bildung
2010–2019: Standing referee of the International Journal of Consumer Studies (IJCS)
2002 Founder of the Journal of Social Science Education (JSSE)
1999 Founder of the interdisciplinary transfer network sowi-online

Current research topics

Feasibility study "Monitor civic education"
Duration: 01.11.2022-31.12.2024
Funded by: Federal Agency for Civic Education

The "Feasibility study Monitor civic education" is dedicated to the technical, statistical and methodological conditions under which a recurring report on civic education can be established in Germany.
Such monitoring should provide data-based and criteria-led information on the situation of civic education, with the feasibility study focussing on the following four sectors:

  • General and vocational schools,
  • higher education,
  • 2nd and 3rd phase teacher training,
  • extracurricular education.

The data-based reporting is orientated towards the information needs of the providers of political education and at the same time addresses relevant educational policy, administrative and civil society actors.
This feasibility study analyses,

  • which aspects of the civic education landscape should and could be covered by reporting;
  • which relevant data sources for monitoring civic education exist and can be utilised;
  • on which aspects of civic education no regular and representative data is available and how much effort would be required to collect such data;
  • which indicators can be constructed on the basis of the available data and
  • which indicators should be prioritised for further data collection.

The publication of the feasibility study, including a pilot version of data-based reporting, is planned for the end of 2024.

WiWiTe – Scientific evaluation of economic knowledge tests
Duration: 01.05.2023-30.09.2028
Cooperation-partner/funding: University of Education, Vienna

Memberships and Functions

Interdisciplinary affiliation
2016–present: Member of the board of the Association for socio-economic education and research (ASEER) – Gesellschaft für sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (GSÖBW)
2012–2021: Vice-President of the Deutsche Vereinigung für Politische Bildung (DVPB) (German Association for Citizenship Education)
2010–present: Member of the editorial board of Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften (ZDG)
2010–present: Member of the editorial board of Citizenship, Social and Economics Education (CSEE)
2006–present: Member of the scientific advisory board of the quarterly Gesellschaft – Wirtschaft – Politik. Sozialwissenschaften für politische Bildung
2010–2019: Standing referee of the International Journal of Consumer Studies (IJCS)
2002 Founder of the Journal of Social Science Education (JSSE)
1999 Founder of the interdisciplinary transfer network sowi-online

Academic administrative positions
2009–2019: Head of the executive board of the faculty’s international PhD programme
2007–2011: Dean of the Faculty of Sociology, Bielefeld University
2005–2019: Member of the executive board of the Bielefeld Graduate School in History and Sociology (BGHS)
2005–2009: Director of the Centre of German and European Studies, St. Petersburg/Bielefeld
2002–present: Editor-in-Chief of the Journal of Social Science Education