240402 Erhebung mathematischer Kompetenzen (G/ISP) (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Der inhaltliche Schwerpunkt des Seminars und auch der entstehenden Bachelor- und Masterarbeiten liegt auf der Entwicklung von Zahl- und Operationsverständnis bis zum Ende der zweiten Klasse. Im ersten Teil des Seminars stehen Fragen zur Diagnostik arithmetischer Kompetenzen im Mittelpunkt und der Umgang mit diesbezüglichen Erhebungsverfahren wird erarbeitet. Im zweiten Teil steht das eigenständige wissenschaftliche Arbeiten in der Mathematikdidaktik im Vordergrund. Auf formale wie inhaltliche Fragen zur Anlage einer Bachelor- oder Masterarbeit wird dabei im Detail eingegangen. Vorgesehen ist, dass die Teilnehmerinnen und Teilnehmer im Mai/Juni selbstständig Tests und Interviews mit Zweitklässlerinnen und Zweitklässlern durchführen und die erhobenen Daten im Rahmen ihrer Bachelor-/Masterarbeiten auswerten. Kontext ist eine Längsschnittstudie der Veranstalterin zur frühen Identifizierung von potentiellen Risikokindern für das schulische Mathematiklernen (LUMaD). Sämtliche Materialien für die Erhebung werden gestellt und auch die Kontakte zu den Schulen werden direkt vermittelt. Es handelt sich bereits um den 4. Messzeitpunkt im Rahmen der Studie. Daher können für die Arbeiten auch Daten der drei vorangegangenen Messzeitpunkte zum Vergleich herangezogen werden.

Zielgruppe: Die Veranstaltung richtet sich an Studierende des Lehramtes Grundschule mit Schwerpunktfach Mathematik oder dem Schwerpunkt Integrierte Sonderpädagogik sowie an Studierende im Master of Education, die bereits ihre Bachelorarbeiten im LUMaD-Projekt geschrieben haben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-BAGS Bachelorarbeit - Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach MD11 Wahlpflicht 6. 10 benotet  
Mathematik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Sem/MA Wahlpflicht 2. 9 benotet  
Mathematik (GHR/SP) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Sem/MA Wahlpflicht 4. 9 benotet  

No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
SS2014_240402@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44120250@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 18, 2014 
Last update rooms:
Tuesday, March 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44120250
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44120250