Module 24-M-M1 Mathematics 1

Faculty

Person responsible for module

Regular cycle (beginning)

Every semester

Credit points and duration

10 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

Die Studierenden vertiefen grundlegende fachliche Kenntnisse und Fertigkeiten ausgewählter Disziplinen der Mathematik, die für die Mathematische Physik relevant sind. Sie haben zusätzlich zu einem breiten Überblick über mathematische Zusammenhänge vertiefende Einblicke in die Inhalte und Methoden der Mathematik erlangt. Sie sind in der Lage, sich anschließend weiter zu spezialisieren.

Students deepen their fundamental technical knowledge and skills in selected disciplines of mathematics that are relevant to mathematical physics. In addition to a broad overview of mathematical contexts, they have gained in-depth insights into the content and methods of mathematics. They will then be able to specialise further.

Content of teaching

Es werden Inhalte aus den folgenden Themengebieten vertieft studiert:

Algebra/Darstellungstheorie
Differentialgeometrie
Analysis
Wahrscheinlichkeitstheorie/Stochastische Analysis
Numerik dynamischer Systeme

Content from the following subject areas will be studied in depth:

Algebra/representation theory
Differential geometry
Analysis
Probability theory/stochastic analysis
Numerics of dynamical systems

Recommended previous knowledge

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Ein Vertiefungskurs bildet inhaltlich eine Einheit, entspricht im Umfang einem Projektseminar mit 90 Stunden Kontaktzeit (das entspricht 6 SWS). Zusammen mit dem Selbststudiumsanteil umfasst der Vertiefungskurs 7 LP. Die Varianten spiegeln die Möglichkeiten wider, einen Vertiefungskurs aus verschiedenen Veranstaltungen zusammenzusetzen. Es ist eine der 5 Varianten zu studieren.
Eine der 5 Varianten wird jedes Semester angeboten.

A specialisation course forms a unit in terms of content and corresponds to a project seminar with 90 hours of contact time (this corresponds to 6 SWS). Together with the self-study component, the specialisation course comprises 7 CP. The variants reflect the possibilities of combining a specialisation course from different courses. One of the 5 variants must be studied.
One of the 5 variants is offered each semester.

Module structure: 1-2 SL, 1 bPr 1

Courses

Mathematics 1 - Variante 1
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 210 h (90 + 120)
LP 7 [SL]

Die Variante 1 besteht aus einer Vorlesung mit integrierter Übung

Variant 1 consists of a lecture with integrated tutorial (in connection with lecture/seminar)

Mathematics 1 - Variante 2 Teil 1
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 120 h (60 + 60)
LP 4 [SL]

Für Variante 2 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 2, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 2 Teil 2
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 90 h (45 + 45)
LP 3 [SL]

Für Variante 2 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 2, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 3 Teil 1
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 120 h (60 + 60)
LP 4 [SL]

Für Variante 3 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 3, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 3 Teil 2
Type seminar
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 90 h (30 + 60)
LP 3 [SL]

Für Variante 3 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 3, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 4 Teil 1
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 90 h (45 + 45)
LP 3 [SL]

Für Variante 4 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 4, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 4 Teil 2
Type project
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 120 h (30 + 90)
LP 4 [SL]

Für Variante 4 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 4, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 5 Teil 1
Type lecture with exercises
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 120 h (60 + 60)
LP 4 [SL]

Für Variante 5 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 5, two courses (part 1 and part 2) must be combined.

Mathematics 1 - Variante 5 Teil 2
Type project
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 90 h (30 + 60)
LP 3 [SL]

Für Variante 5 müssen zwei Veranstaltungen (Teil 1 und Teil 2) kombiniert werden.

For variant 5, two courses (part 1 and part 2) must be combined.


Study requirements

Allocated examiner Workload LP2
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 1 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 2 Teil 1 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 2 Teil 2 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 3 Teil 1 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 3 Teil 2 (seminar)

Fachvortrag mit schriftlicher Ausarbeitung (5 -10 Seiten) Beiträge zur fachlichen Diskussionen im Seminar, in Betracht kommen insbesondere fachliche Kommentare und Fragen zu den Vorträgen.

Scientific presentation with written elaboration (5 -10 pages) Contributions to scientific discussions in the seminar, in particular comments and questions on the presentations are considered.

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 4 Teil 1 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 4 Teil 2 (project)

Mitarbeit an der Projektentwicklung und anschließende Präsentation (im Vortrag oder durch schriftliche Ausarbeitung)

Participation in project development and subsequent presentation (in a presentation or written elaboration)

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 5 Teil 1 (lecture with exercises)

Regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben mit jeweils erkennbarem Lösungsansatz. Mitarbeit in den Übungsgruppen (Zweimaliges Vorrechnen von Übungsaufgaben nach Aufforderung. Die Veranstalterin/der Veranstalter kann einen Teil der Übungsaufgaben durch Präsenzübungen ersetzen).

Regular completion of the exercises with recognisable solutions. Collaboration in the exercise groups (twice when asked to do the exercises. The organiser may replace part of the exercises with face-to-face exercises).

see above see above
Teaching staff of the course Mathematics 1 - Variante 5 Teil 2 (project)

Mitarbeit an der Projektentwicklung und anschließende Präsentation (im Vortrag oder durch schriftliche Ausarbeitung)

Participation in project development and subsequent presentation (in a presentation or written elaboration)

see above see above

Examinations

written examination o. oral examination
Allocated examiner Prüfende*r ist die*der Lehrende*r der Veranstaltung. Die Modulprüfung wird von einer Person abgenommen, es sei denn es wurden zwei Modulelemente gewählt, die von verschiedenen Lehrenden abgehalten wurden. In diesem Fall wird die Modulprüfung von zwei Personen abgenommen. Eine elektronische Klausur auf Distanz ist nicht gestattet. The examiner is the lecturer of the course. The module examination is taken by one person, unless two module elements have been selected that were held by different lecturers. In this case, the module examination is taken by two people.
Weighting 1
Workload 90h
LP2 3

Eine Klausur hat in der Regel einen Umfang von 90 bis 120 Minuten. Eine mündliche Prüfung hat in der Regel einen Umfang von 20 - 30 Minuten. Geprüft werden alle Elemente des Moduls.

A written examination usually lasts between 90 and 120 minutes. An oral examination usually lasts 20 - 30 minutes. All elements of the module are examined.
A remote electronic written examination is not permitted.

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Profile Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
Mathematical and Theoretical Physics / Master of Science [FsB vom 26.04.2024 mit Änderung vom 29.05.2024] Admission Track Profile A 1. o. 2. one semester Obli­gation
Mathematical and Theoretical Physics / Master of Science [FsB vom 26.04.2024 mit Änderung vom 29.05.2024] Admission Track Profile B 1. o. 2. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
Diese Leistung kann gemeldet und verbucht werden.