Module 21-M55 Chemical Education II

Faculty

Person responsible for module

Regular cycle (beginning)

Every summer semester

Credit points and duration

5 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

Im Rahmen dieses Moduls sollen die Studierenden ihre Kompetenzen hinsichtlich inklusiver Unterrichtsformen ausschärfen. Durch die Beschäftigung mit fachdidaktischer Literatur erlangen die Studierenden die Fähigkeit, sich kritisch mit dem Inklusionsbegriff und dessen Umsetzung in der Chemiedidaktik auseinander zu setzen. Im Hinblick auf ihre künftigen Aufgaben an der Schule sollen die Studierenden insbesondere an theoretische und praktische Aspekte von Heterogenität, Binnendifferenzierung und Diagnose herangeführt werden. Dazu gehört auch, dass sie praktische Kompetenzen im Bereich der Gestaltung und Bewertung von binnendifferenzierenden bzw. diagnostischen Unterrichtsmaterialien entwickeln.

Content of teaching

Im theoretischen Teil erfolgt eine gezielte Recherche und Analyse zu bisherigen Ergebnissen chemiedidaktischer Forschung im Bereich Inklusion. Auf diese Weise schärfen die Studierenden ihren Blick nicht nur für die Gelingensbedingungen inklusiven Unterrichtens, sondern auch für die Chancen, Risiken und Herausforderungen, die ihnen in einem inklusiven Schulalltag bevorstehen. Im praktischen Teil gestalten die Studieren eigene Materialien und Lerneinheiten, die Heterogenität und Leistungsvielfalt diagnostizieren und/oder auf den Lernwegen mit einbeziehen sollen.

Recommended previous knowledge

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Module structure: 1 bPr 1

Courses

Didaktik der Chemie II: Inklusion
Type seminar
Regular cycle SoSe
Workload5 120 h (45 + 75)
LP 4 [Pr]

Examinations

term paper
Allocated examiner Teaching staff of the course Didaktik der Chemie II: Inklusion (seminar)
Weighting 1
Workload 30h
LP2 1

In der Hausarbeit wird ein (weiter-)entwickeltes inklusives Lernsetting im Sinne eines didaktisch-methodischen Kommentars theoretisch fundiert. Der Umfang beträgt circa 10-15 Seiten.

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Version Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
Chemistry / Master of Education [FsB vom 15.09.2017 mit Änderung vom 16.05.2023] Continuation Major Subject (Advanced Secondary and Comprehensive Schools ('Gymnasium' and 'Gesamtschule')) 4. one semester Obli­gation
Chemistry / Master of Education [FsB vom 15.09.2017 mit Änderung vom 16.05.2023] Continuation Minor Subject (Advanced Secondary and Comprehensive Schools ('Gymnasium' and 'Gesamtschule')) 4. one semester Obli­gation
Chemistry / Master of Education [FsB vom 15.09.2017 mit Änderung vom 16.05.2023] Continuation Subject (Secondary and Comprehensive Schools ('Haupt-', 'Real-', 'Sekundar-' and 'Gesamtschule')) (wenn mit Ba-Arbeit) 4. one semester Obli­gation
Chemistry / Master of Education [FsB vom 15.09.2017 mit Änderung vom 16.05.2023] Continuation Subject (Secondary and Comprehensive Schools ('Haupt-', 'Real-', 'Sekundar-' and 'Gesamtschule')) (wenn ohne Ba-Arbeit) 4. one semester Obli­gation
Extension subject / Master of Education Erweiterungsfach [Prüfungsordnung vom 21.03.2023 mit Änderungen vom 30.11.2023 und 26.04.2024] Chemistry (Subject-specific Regulations from 2017): Extension subject Master of Education Continuation Subject (Secondary and Comprehensive Schools ('Haupt-', 'Real-', 'Sekundar-' and 'Gesamtschule')) 4. one semester Obli­gation
Extension subject / Master of Education Erweiterungsfach [Prüfungsordnung vom 21.03.2023 mit Änderungen vom 30.11.2023 und 26.04.2024] Chemistry (Subject-specific Regulations from 2017): Extension subject Master of Education Continuation Minor Subject (Advanced Secondary and Comprehensive Schools ('Gymnasium' and 'Gesamtschule')) 4. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.

Previus version of this module


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SoSe
Summer semester
WiSe
Winter semester
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
This academic achievement can be reported and recognised.