Module 27-BiWi3_ISP Psychology for the Schools

Faculty

Person responsible for module

Regular cycle (beginning)

Every winter semester

Credit points and duration

4 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

Ziel ist die Vermittlung von Kenntnissen zu primär pädagogisch-psychologischen Konzepten, Theorien und Befunden zu Fragen des Lernens, Lehrens und Erziehens. Die erworbenen Kenntnisse zu Lern-, Lehr- und Erziehungsprozessen befähigen die Studierenden entsprechende Aspekte ihres späteren Berufsalltags theoretisch zu reflektieren und führen zum praktischen Handeln als Lehrerin oder Lehrer hin.

Content of teaching

Vorlesung "Psychologie für die Schule": Grundbegriffe, Theorien, zentrale Befunde und unterrichtsbezogene Handlungsempfehlungen der Psychologie des Lehrens und Lernens (z.B. Theorien der Lern- und Leistungsmotivation und Möglichkeiten, wie sie im Unterricht angewendet werden können). Grundbegriffe, Theorien, zentrale Befunde und unterrichtsbezogene Handlungsempfehlungen der Psychologie der Entwicklung und Erziehung (z.B. Entwicklungsgemäßes Erziehen und Unterrichten).

Recommended previous knowledge

keine

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Module structure: 1 bPr 1

Courses

Psychologie für die Schule
Type lecture
Regular cycle WiSe
Workload5 90 h (30 + 60)
LP 3 [Pr]

Examinations

written examination
Allocated examiner Teaching staff of the course Psychologie für die Schule (lecture)
Weighting 1
Workload 30h
LP2 1

Die Modulprüfung wird durch eine Klausur im Umfang von 90 Minuten erbracht und hat die Inhalte der Vorlesung "Psychologie für die Schule" sowie die zugehörige Prüfungsliteratur zum Gegenstand

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Version Profile Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
Educational Science for Special Needs with the Career Perspective Teacher in Special and Inclusive Education / Master of Education [FsB vom 31.07.2015 mit Änderung vom 02.10.2017] Educational Science for Special Needs with the Career Perspective Teacher in Special and Inclusive Education Primary Schools 1. o. 2. one semester Obli­gation
Educational Science for Special Needs with the Career Perspective Teacher in Special and Inclusive Education / Master of Education [FsB vom 31.07.2015 mit Änderung vom 02.10.2017] Educational Science for Special Needs with the Career Perspective Teacher in Special and Inclusive Education Secondary and Comprehensive Schools ('Haupt-', 'Real-', 'Sekundar-' and 'Gesamtschule') 1. o. 2. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
Diese Leistung kann gemeldet und verbucht werden.