Module 36-DM-M6 Transforming Structuring Forces of Diaconic Enterprises: Strategy, Structure, Culture

Faculty

Person responsible for module

No persons responsible for the modules have been identified as yet

Regular cycle (beginning)

Every winter semester

Credit points and duration

8 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

In dem Modul begegnen die Studierenden zentralen Theorien, aktuellen Herausforderungen und Praxisbeispielen zur Gestaltung und Entwicklung diakonischer Unternehmen.

Wahrnehmen und Verstehen:

  • Denkmodelle, Theorieansätze und Gestaltungsmomente der Ordnungsmomente diakonischer Unternehmungen kennen und reflektieren können

Konzeptionelle Kompetenz:

  • Aktuelle Probleme diakonischer Unternehmungen in Bezug zu Kultur, Struktur und Strategie setzen können

Handlungskompetenz:

  • Ordnungsmomente diakonischer Unternehmen sachgemäß gestalten und weiterentwickeln können

Content of teaching

  • Unternehmenskultur und ihre Gestaltungsmöglichkeiten
  • Diversitymanagement in diakonischer Relevanz
  • Modelle von Unternehmensstruktur und Rechtsformen in der Diakonie
  • Theorie und Praxis von Changemanagement
  • Strategisches Management: zentrale Theorien, Fallbeispiele

Recommended previous knowledge

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Module structure: 1 SL, 1 bPr 1

Courses

Ordnungsmomente diakonischer Unternehmen im Wandel: Strategie, Struktur, Kultur
Type seminar
Regular cycle WiSe
Workload5 240 h (64 + 176)
LP 8 [SL]

Die Veranstaltung gliedert sich in folgende Einheiten:

  • Unternehmenskultur und Diversity
  • Unternehmensstruktur und Rechtsformen
  • Changemanagement
  • Strategisches Management

mit unterschiedlichen Lehrenden und Lehrformaten (Kurzvorlesung, Kleingruppen, Diskussion von Fallbeispielen, Gestaltungsübungen). Das Programm wird gesondert bekannt gegeben.


Study requirements

Allocated examiner Workload LP2
Teaching staff of the course Ordnungsmomente diakonischer Unternehmen im Wandel: Strategie, Struktur, Kultur (seminar)

Studienleistungen im weiterbildenden Masterstudiengang Diakoniemanagement dienen

  • der Einübung einer reflexiven und diskursiven Haltung und haben einübenden und vertiefenden Charakter;
  • dem Nachweis einer hinreichenden Teilnahme im Umfang von grundsätzlich 80 % an den jeweiligen Veranstaltungen / Terminen und
  • der Vorbereitung auf die Modulprüfung in Form von entsprechenden Übungsaufgaben.
see above see above

Examinations

oral examination
Allocated examiner Person responsible for module examines or determines examiner
Weighting 1
Workload -
LP2 -

Mündliche Prüfung von bis zu 30 Minuten
Die Prüfung wird grundsätzlich von zwei prüfungsberechtigten Personen abgenommen und bewertet. Die Personen werden gesondert bekannt gegeben.

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
Diaconic Management (MADM) / Master Diakoniemanagement [Prüfungsordnung vom 15.12.2021] 3. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SoSe
Summer semester
WiSe
Winter semester
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
This academic achievement can be reported and recognised.