Module 69-SU9 Final Module Natural and Social Sciences’ Perspective in Natural and Social Sciences in Primary School Education

Attention: This page shows a discontinued module offer.

Faculty

Person responsible for module

Regular cycle (beginning)

To be discontinued

Credit points and duration

3 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

Die Studierenden können die im Studium erworbenen Erfahrungen und ihr Wissen in einen übergeordneten Zusammenhang in Bezug auf ihren eigenen Professionalisierungsprozess reflektieren. Sie können sich selbst im Hinblick auf ihre sachunterrichtliche Haltung positionieren und dies auch nach wissenschaftlichen Kriterien vertreten. Sie können die Anforderungen des Professionshandelns von Lehrkräften für den Sachunterricht benennen, Entwicklungsperspektiven beschreiben und in diesem Rahmen noch zu erwerbende Kompetenzen identifizieren.

Content of teaching

Übergeordnetes Ziele dieses Moduls sind die Auseinandersetzung sowie kritische Reflexion mit dem eigenen Professionalisierungsprozess während des Studiums des Faches Sachunterricht und die Formulierung daraus resultierender Entwicklungsaufgaben. Der im Studium durchlaufene Entwicklungsprozess soll dabei exemplarisch auf konkrete Studieninhalte bezogen und reflektiert werden. Den Studierenden soll durch die Reflexion des Studiums bewusst werden, dass während des Studiums nicht isolierte Wissensbestände erworben wurden, sondern fachliches Sachwissen, didaktische Konzepte des Sachunterrichts und pädagogische Erkenntnisse und Grundhaltungen vernetzt sind und diese den Grundstein für die individuelle Professionalisierung legen.

Recommended previous knowledge

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Module structure: 1 bPr 1

Courses

Abschlusskolloquium
Type colloquium
Regular cycle WiSe&SoSe
Workload5 30 h (30 + 0)
LP 1 [Pr]

Examinations

presentation
Allocated examiner Teaching staff of the course Abschlusskolloquium (colloquium)
Weighting 1
Workload 60h
LP2 2

Präsentation (ca. 20-30 Minuten) eines natur- bzw. gesellschaftswissenschaftlichen Themas und Erschließung von Beziehungen zum anderen Wissenschaftsbereich einschließlich der Auseinandersetzung mit Diskussionsbeiträgen der TeilnehmerInnen (ca. 10-15 Minuten)

Further notices

Bisheriger Angebotsturnus war jedes Semester.

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Version Profile Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
Integrated Studies for Primary Education ("Sachunterricht") / Master of Education [FsB vom 30.09.2016] Continuation Major Subject (Primary Schools) 3. o. 4. one semester Obli­gation
Integrated Studies for Primary Education ("Sachunterricht") / Master of Education [FsB vom 02.05.2014] Continuation Major Subject (Primary Schools) Social Sciences 4. one semester Obli­gation
Integrated Studies for Primary Education ("Sachunterricht") / Master of Education [FsB vom 02.05.2014] Continuation Major Subject (Primary Schools) Natural Sciences 4. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
Diese Leistung kann gemeldet und verbucht werden.